Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Driftsstopp i Primula

Datortangentbord på bärbar dator i blått ljus. Foto.

Under helgen utsattes Statens servicecenters underleverantör TietoEvry för en omfattande IT-attack. Detta har drabbat Primula som inte går att nå sedan tidigt på morgonen den 20 januari. Information om driftstoppet och dess konsekvenser kommer löpande att uppdateras på Medarbetarwebben och här.

Januarilönen kommer att betalas ut enligt ordinarie rutin 

Enligt information från Statens servicecenter (SSC) så är januarilönen inte påverkad av driftstoppet utan kommer att betalas ut enligt ordinarie rutin.

Då Primula inte går att nå är det viktigt att varje verksamhet hanterar och dokumenterar inkommande personalärenden (till exempel sjuk- och friskanmälningar) manuellt.  

Just nu arbetar universitetet med att överblicka situationen och vad den innebär för oss på Lunds universitet. Universitetet arbetar även för att få en dialog med Statens servicecenter om hur och vilka reservrutiner vi behöver aktivera. 

Driftsstoppet kan också få konsekvenser för andra system och tjänster som använder uppgifter från Primula. Det gäller bland annat Lucat, Adato, Varbi med flera. Arbete pågår med att identifiera vilka konsekvenserna blir och med att eventuellt hitta reservrutiner.  

Information om driftstoppet och dess konsekvenser kommer löpande att uppdateras på Medarbetarwebben och här.