Seminarieserie för blivande docenter

Slingrande väg i bergen i soluppgång. Foto.
Är du på väg mot en docentur? Anmäl dig till Region Skånes seminarieserie senast 30 april. Foto: iStock

Skånes universitetssjukvård erbjuder under hösten 2024-vintern 2025 en kostnadsfri seminarieserie för blivande docenter. Kursen vänder sig till dig som disputerat och arbetar inom en vårdprofession i Region Skåne.

Syftet med seminarieserien är att underlätta karriären för dig som är disputerad och öka dina möjligheter att bli docent. Deltagarna ska stärka de kompetenser som behövs för att komma vidare som självständig forskare efter disputation.

Seminarieserien ges vid tio separata tillfällen från september 2024 till juni 2025. Kurstillfällena är i Lund, en gång i månaden mellan klockan 14.00 - 16.30. Fika ingår.

Region Skåne står för kursavgiften. Om du är anställd inom Skånes universitetssjukvård får du delta under arbetstid, i andra fall gäller överenskommelse med din närmaste chef.

Om kursen

Föreläsningar av både lokala, nationella och internationella föreläsare. Seminarieserien innebär dessutom en möjlighet för nätverksbyggande med andra kliniska forskare.

Kursinnehåll:

• Vägen till docentur
  • Karriärvägar och anslag
  • Good clinical practice
  • Strategier för att kombinera forskning och klinik
  • Att anta doktorander
  • Att söka anslag
  • Translationell forskning och användning av core faciliteter
  • Patientnära forskning med kvantitativa och kvalitativa metoder
  • Registerbaserad klinisk forskning
  • Hur skriver man ett bra vetenskapligt manus?
  • Att integrera vetenskap och forskning i sin undervisning
  • Genusperspektiv
  • Tredje uppgiften
  • Närvarokrav

Du måste delta i minst 7 av 10 moduler.

Kursledare

Diana Karpman, professor, Diana [dot] karpman [at] med [dot] lu [dot] se (0706-65 49 47)
Anna Sällfors Holmqvist, docent vid VO barnmedicin, Skånes universitetssjukhus och Avdelning för pediatrik, Lunds universitet. Anna [dot] sallfors-holmqvist [at] med [dot] lu [dot] se (046-17 82 94)

Anmälan

Anmäl dig senast den 30 april till katarina [dot] a [dot] persson [at] skane [dot] se (katarina[dot]a[dot]persson[at]skane[dot]se).

I anmälan anger du disputationsår.

Katarina A Persson
Chefssekreterare