Tillbud och arbetsskador
Att rapportera tillbud och arbetsskador kan gälla både din fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljö. Är du osäker på vad du ska anmäla? Fråga då din chef eller ditt skyddsombud.
På universitetets medarbetarwebb kan du läsa mer om tillbud och arbetsskador
Rapportera arbetsskada och tillbud (IA-systemet)
En anställd rapporterar själv det som har inträffat genom att logga in i IA-systemet med sin Lucat-ID. En avisering om anmälan skickas till chefen och till skyddsombudet.
Om du är osäker kan du rådfråga närmsta chef, annan chef i linjen eller skyddsombud. IA (Informationssystem om Arbetsmiljö) är ett digitalt system för anmälan av tillbud och arbetsskador.
Onlinekurs för medarbetare
Logga in i Kompetensportalen för att ta del av kursen om rapportering i IA-systemet.
Är du chef?
Då finns det fördjupat stöd om tillbud och arbetsskador för dig på HR-webben.
Kontakt
Har du frågor om hur du rapporterar tillbud och arbetsskador?
Kontakta din närmaste arbetsmiljösamordnare för fysisk- eller organisatorisk och social arbetsmiljö.
Om något händer
Ring alltid 112 i en nödsituation!
Slå 0-112 om du använder en bordstelefon.
Universitetets larmtelefon
+46 46 222 07 00
På universitetets medarbetarwebb hittar du larmnummer och andra viktiga telefonnummer om det skulle inträffa något oförutsett. Här kan du också rapportera en händelse. En händelse kan vara exempelvis obehöriga personer på arbetsplatsen, skadegörelse, inbrott, stöld, hot eller våld.