Nyhetsbrev - PNL
Programnämnden för läkarutbildningens nyhetsbrev
Bästa kollegor,
Nu är vårterminen över och vi vill rikta ett varmt tack till er för era bidrag till läkarprogrammet. I utvecklingsarbetet ligger mycket fokus på nya termin 11 och 12 som börjar HT26.
Valbara kurser
Termin 11 kommer att inledas med två valbara kurser om 7,5 hp var. Programnämnden ska varje termin besluta om vilka kurser som ska ges kommande termin. Vi har märkt ett stort intresse att ge kurser vilket vi är mycket glada för. Michele Compagno leder arbetet med att ta fram kursplaner för kurserna och vi håller på att utveckla former för det administrativa stödet för kurserna. Om ni är intresserade att ge en valbar kurs för läkarstudenter så kan ni höra av er till Michele.
Individ, samhälle och hälsa 1 och 2
Resterande T11 utgörs av kursen Individ, samhälle och hälsa 1. Planen är att studenterna är på vårdcentral onsdag-fredag varje vecka och varje tisdag har man ett TBL-fall. TBL-fallen kommer att vara integrerade och ge perspektiv från flera olika ämnesområden. Termin 12 utgörs av kursen Individ, samhälle och hälsa 2 där den första halvan har ett liknande upplägg med TBL-fall på tisdagen och kliniska placeringar onsdag-fredag där det förutom vårdcentral också blir placering inom ASIH. Just nu pågår mycket utvecklingsarbete med att ta fram TBL-fall och kursplaner men även att ta fram examinerande uppgifter.
Den sista halvan av T12 består av cirka fem veckors valbar klinisk placering och fem veckor akut omhändertagande. Under den valbara kliniska placeringen är det tänkt att studenten deltar i princip som en underläkare i det kliniska arbetet och även skriver ett mindre förbättringsarbete. Vi hoppas att många verksamheter vill ta denna möjlighet att få en i princip färdig läkare i sin verksamhet. De fem veckornas akut omhändertagande liknar i stor utsträckning dagens klinisk medicin 5 men ska kompletteras med något moment om katastrofmedicin.
Programprov på T11
På T11 ska studenterna genomföra ett programövergripande kunskapsprov. Från HT25 blir det obligatoriskt för studenterna på T2-T9 att göra det provet formativt. Provet kan göras var och när man vill under en tidsperiod om cirka 10 dagar. En student ska därmed kunna få en uppfattning om sitt kunskapsläge och sin progression. Uppsala och Umeå har liknande upplägg med formativa prov på samtliga terminer och sedan ett skarpt prov med samma upplägg i slutet av programmet. Vi har etablerat en struktur för att arbeta med provet och det har getts som frivilligt övningsprov under tre terminer.
AI
Vi har haft AI, framför allt generativ AI, uppe för diskussion i flera fora under året och vi är nu på väg att lansera två projekt för att möta utmaningar och möjligheter med AI. Ett projekt som vi diskuterar tillsammans med vår kontaktbibliotekarie Maria Björklund syftar till att ge alla studenter verktyg att använda AI i sina studier. I detta ingår ett sunt förhållningssätt till AI och en insikt i vad som är lagligt. Det andra projektet ska utveckla hur vi arbetar med vetenskapligt förhållningssätt på T1-T5, framför allt i ljuset av AI. Syftet är bland annat att förbereda studenterna för ett yrkesliv där AI ingår som ett naturligt hjälpmedel och verktyg samt att utveckla examinationerna så att vi kan bedöma måluppfyllelse.
Case
Vi har fått synpunkter från studenter på kliniska terminer att de inte alltid får vara så aktiva vid case-undervisning. Om det är nya personer som ska hålla case eller om någon vill få lite ny inspiration till hur man håller case så stimulera dem gärna att delta i denna workshop.
Handledarakademin
Handledarakademin är ett tvärprofessionellt nätverk som verkar för att vidareutveckla och sprida kompetens inom klinisk handledning. Man anordnar workshops, nätverksträffar och andra forum för utbyte och utbildning inom klinisk handledning. Alla som handleder studenter eller läkare under utbildning inom Södra Sjukvårdsregionen är välkomna att delta. Du hittar mer information om medlemskap och aktiviteter här https://www.kliniskhandledning.se/handledarakademin/.
Förändringar i ledningsorganisationen
Jonas Manjer slutar som kursortsansvarig för klinisk medicin 3 i Malmö. Ett stort tack för mycket fint arbete! Vi välkomnar Peter Bentzer som ny kurortsansvarig från och med HT25!
Än en gång stort tack för vårterminen och vi hoppas att ni alla får en mycket fin sommar!
Christer Larsson, Ordförande programnämnden för läkarutbildning
Sara Regnér, Programdirektör
Anders Rasmussen, Grundnivåansvarig och stf programdirektör
Björn Rosengren, Ordförande Examinationskommittén
Bästa kollegor,
Nu är det snart helger med väldigt många röda dagar! Vi vill rikta ett stort tack till er alla för ett mycket gott arbete för läkarprogrammet under höstterminen. Vi som tillsammans ansvarar för programmet är spridda över södra Sverige, vi har en uppsjö av olika utbildningsbakgrunder, och vi är anställda på flera institutioner och avdelningar inom universitet samt vid många sjukvårdsverksamheter. Det är härligt att se att så många samverkar för att ge våra 1350 läkarstudenter en gedigen förberedelse för yrkeslivet!
Klinisk handledning
Vi har påbörjat ytterligare arbete med att våra studenter ska få bra handledning med återkoppling. Under höstterminen har över 3000 handledare registrerats i formulär i QPS. Det är ett imponerande antal personer som bidrar till studenternas utveckling! Vi planerar att skicka ett mail till alla med tack för insatsen och man ska där också kunna se den återkoppling man gett.
För att lyfta vikten av handledning har vi inlett ett samarbete med ansvariga för ST. Vår långsiktiga förhoppning är att ämnesansvariga och ST-studierektorer lokalt ska kunna samarbeta för att tillsammans arbeta för en god handledarmiljö inom verksamheten. Besök gärna sidan kliniskhandledning.se för inspiration till utveckling av handledningen. Medicinska fakulteten ordnar kurser i klinisk handledning som vi gärna ser att ni sprider information om. Vi har också tillsammans med Region Skåne och vår pedagogiska enhet (MedCUL) startat Handledarakademin som är ett forum för att utveckla klinisk handledning tillsammans med andra. På sidan kan du se hur man kan bli medlem.
Aktivt lärande
Ett centralt mål i vår handlingsplan är att vår pedagogik ska baseras på aktivt lärande, det vill säga fokus ska ligga på vad studenten gör under lärandeprocessen och att studenten stimuleras att aktivt testa, diskutera och använda ny kunskap. Vi har därför som huvudsakliga läraktiviteter PBL (problembaserat lärande) på T1-T4, TBL (team-based learning) på T5 och case-metodik på T6-T9. Vi planerar att som nästa steg införa TBL på nya T11 och T12. I vårt nya hus, Forum Medicum, finns utmärkta lokaler för denna metod (ALC – active learning classroom) där man enkelt kan byta från diskussioner och arbete i små grupper till arbete i helkurs. Vi vill gärna att mängden katedrala föreläsningar minskar till förmån för ytterligare aktiviteter präglade av aktivt lärande, gärna med fullt utnyttjande av ALC-rummens möjligheter. Vi ser nu att sådana initiativ börjar dyka upp, till exempel moment om global hälsa och nutrition på T3. Vi har också ett projekt för att flytta över anatomi- och histologi-undervisningen på T2 och T3 till den typen av lärandemoment. Vi är generellt mycket positiva till initiativ där man minskar antalet katedrala föreläsningar och skapar verktyg och aktiviteter där studenten arbetar aktivt med lärandematerialet.
Vi funderar också mycket på om och hur vi kan börja arbeta mer med peer learning, det vill säga aktiveter där studenter lär av varandra och ger varandra återkoppling, på olika nivåer inom programmet. Vi är mycket öppna för förslag på sådana inslag.
Förändringar i ledningsorganisationen
Från och med vårterminen har vi nya kursortsansvariga i Malmö, Dag Eckersten för Klinisk medicin 1/T6 och Sofie Westling för Klinisk medicin 4/T9, samt i Lund Gesine Paul-Visse för Klinisk medicin 2/T7. De tidigare kursortsansvariga är kvar som kursansvariga. I Helsingborg har Anders Isacsson under höstterminen tagit över kursortsansvaret för Klinisk medicin 3/T8 efter Stefan Öberg och han tar även uppdraget som vår övergripande ansvarige i Helsingborg. Cecilia Lundberg har utsetts till ny examinator för Rörelse och neurovetenskap/T2 efter Maria Thereza (Maithe) Perez. Vidare har Jenny Öhman tagit över uppdraget som ansvarig för temat professionell utveckling efter Jenny Lindberg. Vi är mycket glada för nytillskotten i ledningsorganisationen och hälsar er varmt välkomna och ser fram emot samarbetet. Samtidigt vill vi rikta ett stort tack till Maithe för ett med stort engagemang och ständig utvecklingsvilja genomfört arbete som examinator för Rörelse och neurovetenskap, till Stefan för att med en trygg hand säkerställt att klinisk medicin 3 genomförts och utvecklats särskilt i Helsingborg samt till Jenny Lindberg som drivit den imponerande utveckling av professionell utveckling som varit av stort värde för den nya läkarutbildningen. Ni har varit värdefulla för läkarprogrammet!
Vi önskar er alla fina och avkopplande helger och sedan ser vi fram emot vårterminen!
Christer Larsson, Ordförande programnämnden för läkarutbildning
Sara Regnér, Programdirektör
Anders Rasmussen, Grundnivåansvarig och stf programdirektör
Björn Rosengren, Ordförande Examinationskommittén
Bästa kollegor,
Sommaren är nästan här! Stort tack till alla för arbetet för läkarprogrammet under vårterminen. Just nu läggs mycket energi och fokus i utvecklingsarbetet på nya T11 och T12 i den nya läkarutbildningen. Nya T11 startar HT 2026.
TBL på nya T11 och T12
Vi har fattat ett beslut om att TBL (Team-Based Learning) blir den huvudsakliga läraktiviteten på T11/T12. Under 18 veckor (10 på T11 och 8 på T12) ska det hållas ett TBL-fall per vecka. Det är många ämnesområden som är inblandade, bland annat allmänmedicin, geriatrik, psykiatri, barn- och ungdomspsykiatri, klinisk farmakologi, arbets- och miljömedicin, palliation, onkologi, smärtbehandling, patientsäkerhet och sjukvårdsorganisation, prevention, jämlik vård, global hälsa och hållbarhet. Varje TBL-fall kommer därför att utifrån olika kliniska situationer integrera perspektiv från flera ämnen. Just nu är fokus på att beskriva fallen under ledning av Veronica Milos Nymberg och Sara Regnér och därefter vidtar ett arbete med att se vilka ytterligare läraktiviteter som behövs för att uppnå kursmålen.
Programövergripande prov på T11
I början av nya T11 ska det ges ett kunskapsprov som täcker kunskapen från T1-T9. Studenterna måste uppnå en viss nivå för att bli godkända. Vi skapade ett första övningsprov som ska efterlikna det vi tänker oss ska ges på T11 som studenterna fick genomföra i februari. Nu har vi arbetat vidare och planerar för ytterligare ett övningsprov i september. De studenter som genomför provet får tillgång till en övningsyta där vi samlat tematiska övningsquiz med gamla provfrågor dels per kurs men också övergripande för hela läkarprogrammet utifrån ämne (till exempel digestionssystemet) eller specialitet (till exempel onkologi). Alla lärare vid läkarprogrammet har tillgång till den sidan (den benämns utvecklingsyta) i QPS. Där kan man också se resultatet från övningsprovet.
Förbättringsarbete och valfri klinisk placering
Ett av examensmålen för läkarexamen är att studenterna ska kunna genomföra ett förbättringsarbete. Vi har nog varit lite svaga vad gäller det målet. Under fem veckor på termin 12 planerar vi därför att studenten ska genomföra en klinisk placering som studenten själv får välja och samtidigt arbeta med ett mindre och begränsat förbättringsarbete vid den verksamheten. Detta är nytt för oss och programnämnden har därför gett Helena Elding Larsson uppdraget att leda ett projekt där formerna för detta ska definieras.
Utvecklingsarbete på grundnivån
Det pågår även utvecklingsarbete på de första terminerna. På T2-T3 har man lyft att det är rätt lång tid sedan vår undervisning i anatomi och histologi sågs över. Vi ligger därför i startgroparna att lansera ett projekt för utveckling av dessa avsnitt och då med ett betydligt större inslag av studentaktivt lärande. Vår förhoppning är att det även ska kunna kopplas ihop med histologin på T4.
Under HT23 och VT24 har vi testat en matris som beskriver vad som förväntas av studenten avseende kommunikation, ledarskap och återkoppling i PBL-arbetet. Syftet är att stödja studenterna att öka sin kompetens inom de områdena. Det är en viktig målsättning med PBL-arbetet att stärka deras kompetens avseende teamarbete och ledarskap vilket behövs för de senare terminerna och yrkeslivet
Förändringar i ledningsorganisationen
Vi vill passa på att tacka Kristina Källén i Helsingborg som nu går i pension. Kristina har varit central för läkarprogrammet i Helsingborg både vad gäller klinisk medicin 2 och för att hålla ihop alla kurser i Helsingborg. Det har varit väldigt värdefullt för programmet. Stort tack!
Vi har mycket spännande utveckling att se fram emot men först blir det sommar och vi önskar er alla en mycket fin och avkopplande sådan!
Christer Larsson, Ordförande programnämnden för läkarutbildning
Sara Regnér, Programdirektör
Anders Rasmussen, Grundnivåansvarig och stf programdirektör
Björn Rosengren, Ordförande Examinationskommittén
Tidigare nyhetsbrev
Länk till LU-box
Kontakt
Christer Larsson
Programnämndordförande
+46 46 222 64 33
christer [dot] larsson [at] med [dot] lu [dot] se (christer[dot]larsson[at]med[dot]lu[dot]se)
Redaktionen