Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Valbara kurser

Bild på en skog med två smala stigar. En stig går och vänster och en stig går åt höger.

Forskarutbildningsnämnden erbjuder tre återkommande valbara kurser. Skriva, granska och publicera vetenskapliga arbeten, Systematisk översikt och meta-analys: Introduktion till Cochrane-metodologi samt Försökdjursvetenskap.

Kurstillfällen

Våren 2025

Svenskt kurstillfälle: 28/3, 31/3, 1/4 + 11/4 
Engelskt kurstillfälle: 2/6, 3/6, 4/6 + 16/6 

Hösten 2025

Svenskt kurstillfälle: 8/9, 9/9, 10/9 samt 19/9
Engelskt kurstillfälle: 3/11, 4/11, 5/11 samt 14/11

Kursledare

Jan Lexell jan [dot] lexell [at] med [dot] lu [dot] se
Christina Brogårdh christina [dot] brogardh [at] med [dot] lu [dot] se

Målgrupp

Forskningsstudenter vid medicinska fakulteten. Studenter som har gjort sin halvtidskontroll har företräde.

Poäng

1,5 högskolepoäng

Syfte

Kursen syftar till att de forskarstuderande ska fördjupa sina kunskaper och färdigheter i publiceringsprocessen och hur man skriver och granskar ett vetenskapligt manuskript.

Genomförande

Undervisningen sker huvudsakligen genom interaktiva undervisningsmoment. Kursen innehåller föreläsningar, granskning av vetenskapliga artiklar, grupparbeten, diskussioner, praktiska tillämpningar och självstudier. Kursen ges under fem dagar och inleds med tre kursdagar, därefter en dag med eget arbete och avslutas 2 veckor senare med en kursdag.

Kursplan (pdf 66,5 kB, ny flik)

Hösten 2025:

24-28 november. Förmiddagarna är schemalagda med undervisning i klassrum och eftermiddagarna består av individuellt arbete.

Kursarrangörer

Matteo Bruschettini matteo [dot] bruschettini [at] med [dot] lu [dot] se (matteo[dot]bruschettini[at]med[dot]lu[dot]se)

Martin Ringsten martin [dot] ringsten [at] med [dot] lu [dot] se (martin[dot]ringsten[at]med[dot]lu[dot]se)

Examinator

Stefan Hansson stefan [dot] hansson [at] med [dot] lu [dot] se (stefan[dot]hansson[at]med[dot]lu[dot]se)

Målgrupp

Denna veckolånga kurs riktar sig till doktorander och forskare vid Medicinska fakulteten.
Deltagande är kostnadsfritt för doktorander från Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) och Schweiz. Övriga externa deltagare kan behöva betala en avgift – se mer information på Cochrane Sveriges hemsida för denna kurs.

Beskrivning

Kursen riktar sig till doktorander och forskare som vill fördjupa sina kunskaper om hur man genomför en systematisk översikt eller evidenssyntes. Kursen är även relevant för personer som använder systematiska översikter, evidenssynteser eller resultat från randomiserade studier för att fatta beslut inom hälso- och sjukvård (exempelvis kliniker, beslutsfattare, riktlinjeutvecklare eller policyansvariga).

Syftet med kursen är att introducera och fördjupa deltagarnas kunskaper i Cochrane-metodik för systematiska översikter, med fokus på översikter av interventioner. Under kursveckan går vi igenom processen från den ursprungliga idén och forskningsfrågan som kan utforskas i en systematisk översikt, verktyg som stödjer processen, risk för bias, metaanalys, GRADE-verktyget för att bedöma osäkerhet, bästa praxis för att rapportera resultat i översikter samt användningen av systematiska översikter i riktlinjer och beslutsfattande.
Kursen kommer att inkludera föreläsare och handledare från flera Cochrane-centra, var och en expert inom sitt område. Föreläsningar varvas med diskussioner och gruppövningar under förmiddagarna, medan eftermiddagarna ägnas åt individuellt arbete i modulerna i Cochrane Interactive Learning. Det kommer finnas möjlighet att ställa individuella frågor till föreläsarna och handledarna om dina egna potentiella översikter eller andra evidensrelaterade frågor under veckan.

Plats

Kursen är planerad att hållas på campus i Lund under alla dagar.

Examination

För att bli godkänd på kursen krävs närvaro i klassrummet under alla kursdagar, aktivt deltagande i diskussioner och grupparbeten samt slutförande av modulerna 1–8 och tillhörande quiz i Cochrane Interactive Learning.

Poäng

Kursen ger 1,5 högskolepoäng (motsvarande en veckas heltidsstudier) för antagna doktorander. Alla deltagare får ett intyg på genomgången kurs.

Resurser och litteratur

Cochrane Interactive Learning-moduler, tillgängliga via: https://training.cochrane.org/interactivelearning 

Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions, tillgänglig kostnadsfritt via: https://training.cochrane.org/handbook

Ytterligare artiklar, böcker och visst förberedelsematerial kommer att delas ut innan kursstart. 

Anmälan

Du kan anmäla dig via länken i högermarginalen. Välj rätt kursdatum. Om du är extern deltagare (utanför Lunds universitet), ange detta tydligt tillsammans med din tillhörighet och yrkestitel under "Övriga kommentarer", och försök fylla i övrig information så gott det går (lämna annars fält tomma). 

Kursplan (pdf 289.6, ny flik)

Försöksdjursvetenskap för utförare av djurförsök

Kursansvarig: 

Lena Uller (lena [dot] uller [at] med [dot] lu [dot] se (lena[dot]uller[at]med[dot]lu[dot]se)) Docent, Respiratorisk Immunofarmakologi, Institutionen för experimentell medicinsk vetenskap, Lund

Examinator:

Lena Uller

Målgrupp

Detta är en obligatorisk kurs för doktorander vid Lunds Universitet som avser att arbeta med djur. Du registreras specifikt för de djurslag du avser arbeta med. Inga förkunskaper inom området krävs. Kursen motsvarar FELASA B, men är ännu inte formellt certifierad av Felasa B. 

Poäng

3 högskolepoäng för full kurs, 2 poäng om inte den praktiska delen utförs.

Tid & Lokal

Detta är en web-baserad utbildning som finns på Canvas Catalog. Du arbetar på egen hand vid din egen dator.

Kursinnehåll 

Kursen är på engelska & innehåller 15 moduler, varvat med självutvärderingar.

  • Modul 1: Etik och djuranvändning
  • Modul 2: Svensk lagstiftning
  • Modul 3: Journalföring
  • Modul 4: Identifieringsmetoder
  • Modul 5: Avbrytningskriterier
  • Modul 6: Biologi
  • Modul 7: Etologi
  • Modul 8: Hushållning
  • Modul 9: Djurvård och övervakning
  • Modul 10: Anestesi, analgesi och eutanasi
  • Modul 11: Sjukdomar hos försöksdjur
  • Modul 12: Försöksdjursmetodik
  • Modul 13: Genetiskt Modifierade Organismer
  • Modul 14: Alternativa metoder
  • Modul 15: Säkerhet på biomedicinska avdelningar

Genomförande

Ungefärlig tid för att avsluta den teoretiska delen är 40 h. De olika modulerna examineras kontinuerligt med självutvärderingar. Efter avklarad teori finns det möjlighet till en praktisk del, där omfattningen påverkas av dina inplanerade aktiviteter inom din forskning. Efter detta erhålls ett certifikat på din kunskap om att arbeta med djur.

Kurslitteratur

All litteratur finns på Canvas Catalog med länkar till hemsidor mm för mer information.

För frågor om kursen, vänligen kontakta djurutbildning [at] med [dot] lu [dot] se (djurutbildning[at]med[dot]lu[dot]se) 

Anmälan till kursen: Training in Laboratory Animal Science (Lund University Staff Pages)

Andra valbara kurser erbjuds vid behov och publiceras på hemsidan när de är aktuella. Om du har förslag på en valbar kurs du skulle vilja gå och som du tycker att vi borde ge, går det bra att höra av dig till phdcourses [at] med [dot] lu [dot] se 

Kursledare 
Karin Engström (karin [dot] engstrom [at] med [dot] lu [dot] se)

Examinator
Helena Persson

Målgrupp:

Doktorander på medicinska fakulteten.  Kursen är i mån av plats även öppen för övriga sökande med anknytning till fakulteten, såsom disputerade forskare.

Omfattning 
En vecka (1.5 ECTS credits). Fem dagar är schemalagda. Självstudier ingår.

Lokal
BMC E11079 Dialogen

Datum
Vecka 46 (November 10-14. Måndag till torsdag 9-16. Den sista dagen är närvaro på plats inte obligatorisk.

Antal deltagare

24

Språk

Engelska

Syfte 

Syftet med kursen är att ge en grundläggande kunskap i programmeringsspråket R för att underlätta en självständig framtida användning av verktyg skrivna och/eller implementerade på detta språk, såsom exempelvis statistiska analyspaket. Kursens fokus ligger på hantering av data (som att t.ex. importera, sammanfatta information och ändra kolumner i tabeller) och visualisering (som att t.ex. att skapa olika typer av diagram). 

Mål för kursen 

Efter genomgången kurs ska deltagarna kunna: 

o Utföra grundläggande hantering av data med hjälp av R 

o Identifiera potentiella fallgropar vid hantering av data med R 

o Skapa grundläggande och visuellt tilltalande diagram med R 

o Identifiera online-resurser för att självständigt svara på frågor och utföra felsökning vid programmering i R

Kursinnehåll 

Kursen ger en introduktion till grundläggande termer och koncept inom programmering. Deltagarna kommer att få kunskap i bl.a. hur man importerar data till RStudio/Posit, 

sammanfattar data, skapar ny data, gör korsreferenser, sammanfogar data, väljer lämpliga grafiskt tilltalande diagram i olika format, och exporterar data och diagram i olika format. Vi kommer att fokusera på paket som ingår i programpaketet tidyverse

Kursupplägg 

Kursen kommer att ha en föruppgift där deltagarna ska installera RStudio/Posit och bedriva självstudier inom grundläggande programmeringskoncept och terminologi enligt litteraturlistan. Tillgång till bärbar dator förutsätts. Kursen består av fyra obligatoriska heldagar med en blandning av olika undervisningsformer såsom föreläsningar, programmeringsdemonstrationer och individuella övningar. På kursens sista dag kommer eleverna att arbeta med examinationen och lärare kommer att finnas tillgängliga under dagen. Deltagande på plats krävs inte för kursens sista dag. Deltagare som av någon anledning inte kan delta i de obligatoriska föreläsningarna har möjlighet att arbeta på de angivna övningarna på egen hand och kontakta lärare under de schemalagd tid. 

Examination 

Examinationen består av uppgifter som ska lösas med hjälp av programmering i R. Programmerings-skript som används för att svara på frågorna ska skickas till lärarna för utvärdering. 

Betyg 

Godkänd eller Underkänd.

Förkunskapskrav 

Sökande som är antagna till antagen till forskarutbildning på Lunds universitet kommer att prioriteras. Andra sökande anslutna till Medicinska fakulteten kan antas om det finns lediga platser. 

Litteratur 

Deltagarna får en text om grundläggande programmeringskoncept och termer en vecka före kursstart. Under kursen kommer texter som innehåller förklaringar av kommandon och övningar att delas ut.

Kurstillfällen

Hösten 2025

10–14/11

Kursledare

Märta Wallinius marta [dot] wallinius [at] med [dot] lu [dot] se (marta[dot]wallinius[at]med[dot]lu[dot]se)

Målgrupp

Forskarstudenter inom ämnena psykiatrisk tvångsvård och rättspsykiatri, eller därtill närliggande forskningsområden. Disputerade forskare kan delta i mån av plats. Kursen ingår i den Nationella interdisciplinära forskarskolan i psykiatrisk tvångsvård och rättspsykiatri (COMPFOR), som ett samarbete mellan Lunds universitet och Göteborgs universitet men ges som valbar kurs genom Medicinska fakulteten, Lunds universitet. Forskarstuderande inom COMPFOR kommer att prioriteras för antagning.

Poäng

3 högskolepoäng

Syfte

Kursen syftar till att de forskarstuderande ska fördjupa sina kunskaper om förutsättningar för och implikationer av, samt färdigheter i moderna metoder för, kliniknära forskning med samskapande ansats inom (rätts-) psykiatrisk tvångsvårdskontext.

Genomförande

Undervisningen sker huvudsakligen genom interaktiva undervisningsmoment. Kursen innehåller föreläsningar, seminarier, workshops, grupparbeten, individuellt arbete, praktisk tillämpning och självstudier. Kursen ges under tio dagar och inleds med fem kursdagar på plats i Lund, därefter fem kursdagar med eget arbete. 

1.5 högskolepoäng

Hösten 2025, 25-29 augusti 

Kursen ges som campuskurs på heltid.

Antal deltagare: 35

Kursledare

Pauline Mattsson pauline [dot] mattsson [at] fek [dot] lu [dot] se (pauline[dot]mattsson[at]fek[dot]lu[dot]se)

Målgrupp

Kursen antar ett tvärvetenskapligt perspektiv och strävar efter att förmedla kunskap om hur forskning kan gynna samhället, särskilt med fokus på de hållbara utvecklingsmålen (SDG). Med tanke på detta är det därför lämpligt att deltagarna redan har avancerat i sin forskarutbildning. 

Undervisningsspråk

Engelska

Syfte

Kursen utrustar doktorander med tvärvetenskapliga färdigheter för att stärka forskningens genomslag, främja innovation och effektivt kommunicera vetenskap i syfte att adressera samhällsutmaningar och hållbarhetsmål.

Genomförande

Kursen har ett starkt fokus på undervisning som stimulerar aktivt lärande. Kursen innehåller interaktiva läraktiviteter med fokus på individuell och kollektiv reflektion. Forskarstuderande får i praktiska övningar, muntligt och skriftligt, argumentera för och reflektera över vikten av sin forskning i relation till samhällsutmaningar. 

Kursens innehåll 

Kursen lyfter fram den växande betydelsen av hur forskning kan bidra till att adressera och inspirera till potentiella lösningar till dagens samhällsproblem med fokus på hållbarhetsmålen (SDG) och vikten av att förmedla vetenskap, dels inom anslagsansökningar, dels till övriga samhället. Forskarstuderande introduceras till hur tvärvetenskapliga samarbeten och samverkan med andra sektorer så som industri, icke-statliga organisationer, patientgrupper och beslutsfattare kan förbättra forskningsresultat och stimulera nyskapande idéer. Denna tvärvetenskapliga inriktning förbereder även forskarstuderande för framtida roller som forskningsledare men även för en karriär utanför den akademiska världen, särskilt inom områden som värdesätter tvärvetenskaplig kompetens.

  • Aktivitetsbalans vid hälsa, ohälsa och sjukdom
  • Att samla och använda biobanksprover inom forskning
  • Applied Epidemiology and statistics III: Causal inference with non-randomized data (samarbete med GU - apply here for this course)
  • Approaches to handling of missing data (samarbete med GU - online course)
  • Basic Data Handling and Visualization with R
  • Clinical proteomics and biological mass spectrometry
  • Complex interventions in health care with a special focus on the care of adults and older persons
  • Diabetes research
  • Drug development and clinical trials 
  • Epidemiology I - Introduction to Epidemiology
  • Flödescytometri, Introduktionskurs
  • Flödescytometri, Fortsättningskurs
  • Glycobiology
  • Health and Environment with special focus on climate change and sustainability
  • Introduction to programming
  • MAX IV/ESS-based imaging for medical and biomedical research, experimental setup
  • Medicinsk bioinformatik, introduktionskurs
  • Neutron scattering for medical and biomedical research, experimental part.
  • Perspektiv på genus och intersektionalitet i medicinsk och hälsovetenskaplig forskning
  • Preklinisk avbildning
  • Tillämpad epidemiologi och statistik III: Kausal inferens med icke-randomiserad data
  • Tillämpad kvalitativ metod II 
  • Tillämpad statistik III - Statistiska metoder för upprepade mätningar
  • Tillämpad statistik III- Tidsserieanalys i klinisk epidemiologi och miljöepidemiologi
  • Tillämpad statistik III - Överlevnadsanalys
  • X-ray micro- and nanoimaging for medical and biomedical research, experimental part

Kontakt

 phdcourses [at] med [dot] lu [dot] se