Perspektiv på lärande
Perspektiv på lärande är en grundläggande kurs i högskolepedagogik.
Vem är kursen tänkt för?
- För dig som undervisar eller ska undervisa studenter vid Medicinska fakulteten
- För dig som ska söka docentur eller lärartjänst vid Medicinska fakulteten
Förkunskapskrav
Inga.
Syfte
Syftet med kursen är att förbereda deltagarna för att, baserat på aktuellt kunskapsläge, planera och genomföra undervisningsmoment som skapar förutsättningar för lärande. Kursen syftar också till att ge deltagarna stöd och inspiration i lärarrollen och utvecklingen av densamma.
Omfattning och prestationskrav
Kursen omfattar 80 timmars arbete. För godkänd kurs krävs närvaro och aktivt deltagande vid samtliga moment samt godkända kursuppgifter. Samtliga kursmoment måste vara genomförda inom två år från kursstart.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:
- beskriva faktorer som påverkar studenters lärande inom högre utbildning.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:
- utforma en läraktivitet baserat på lärandemål, aktuell forskning om studenters lärande och den utbildningskontext aktiviteten finns i,
- diskutera handledningssamtalet utifrån teori inom handledningsområdet,
- argumentera för hur återkoppling påverkar studenters lärande med stöd i aktuell högskolepedagogisk forskning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:
- reflektera över sin egen roll och utveckling som lärare i relation till aktuell högskolepedagogisk forskning,
- analysera och resonera kring utformning av läraktiviteter i den egna undervisningssituationen med stöd i aktuell högskolepedagogisk forskning.
Lärande och undervisning, kommunikation och återkoppling, den egna lärarrollen, handledning av individer och små respektive stora grupper, lärandemål och taxonomier, jämställdhet och likabehandling. Kursen baseras på högskolepedagogisk litteratur och forskning och tar sin utgångspunkt i studenters lärande i den kontexten. Kursen omfattar och berör olika modeller för synen på lärande samt hur detta påverkar undervisning, utvärdering, kommunikation i undervisningen och återkoppling. Kursen utgör en introduktion till högskolepedagogisk forskning och utvecklingsarbete.
Inom ramen för kursen används olika undervisningsformer, i syfte att generera egna upplevelser som underlag för reflektion och diskussion. En central utgångspunkt i kursupplägget är att deltagarnas egna reflektioner och erfarenheter, såväl av lärande, som av att undervisa och undervisas, kontinuerligt lyfts fram och diskuteras i relation till litteraturen. Individuella skriftliga inlämningsuppgifter görs och bedöms i relation till kursmålen. Ett större projekt utförs individuellt eller i par.
Kursdatum höstterminen 2024
Kursomgång 1
Datum | Tid |
---|---|
9 september | 9:00-16:00 |
12 september | 9:00-12:00 |
16 september | 9:00-12:00 |
19 september | 9:00-12:00 |
20 september | 9:00-12:00 |
23 september | 9:00-12:00 |
26 september | 9:00-12:00 |
30 september | 9:00-12:00 |
3 oktober | 9:00-12:00 |
Kursen ges på svenska på campus. Alla kursträffar är obligatoriska. Kursen pågår under fyra veckor och kursdeltagarna förväntas lägga ner cirka 20 timmars arbete per vecka, inkluderat de schemalagda träffarna. I kursen ingår ett individuellt projekt som ska lämnas in senast 7 oktober.
Ansökan är stängd.
Prioriteringen av de sökande sker med hjälp av de sökandes motiveringar och vid behov i samråd med utbildningsansvariga, lärarförslagsnämnden och docenturkommittén. Bland dem som söker kurser för att bli behöriga för docentur sker prioriteringen huvudsakligen efter disputationsdatum.
Kursomgång 2
Datum | Tid |
---|---|
4 november | 9:00-16:00 |
6 november | 9:00-12:00 |
12 november | 9:00-12:00 |
14 november | 9:00-16:00 |
20 november | 9:00-12:00 |
22 november | 9:00-12:00 |
26 november | 9:00-12:00 |
28 november | 9:00-12:00 |
Kursen ges på svenska på campus. Alla kursträffar är obligatoriska. Kursen pågår under fyra veckor och kursdeltagarna förväntas lägga ner cirka 20 timmars arbete per vecka, inkluderat de schemalagda träffarna. I kursen ingår ett individuellt projekt som ska lämnas in senast 2 december.
Ansök här till kursen (webbformulär)
Prioriteringen av de sökande sker med hjälp av de sökandes motiveringar och vid behov i samråd med utbildningsansvariga, lärarförslagsnämnden och docenturkommittén. Bland dem som söker kurser för att bli behöriga för docentur sker prioriteringen huvudsakligen efter disputationsdatum.
Kursdatum vårterminen 2025
Kursomgång 1
13 January - 5 February.
This course will be taught online in English. For more information and application, see Perspectives on Learning.
Kursomgång 2
Datum | Tid |
---|---|
8 april | 8:00-15:00 |
10 april | 10:15-13:00 |
14 april | 10:15-13:00 |
22 april | 10:15-13:00 |
23 april | 10:15-13:00 |
24 april | 10:15-13:00 |
29 april | 10:15-13:00 |
30 april | 10:15-13:00 |
7 maj | 10:15-13:00 |
Observera att klockslagen ovan har ändrats för att anpassa kurstillfällena till fakultetens lokalbokningsregler. Tiderna ovan är de som gäller.
Kursen ges på svenska på campus. Alla kursträffar är obligatoriska. Kursen pågår under fyra veckor och kursdeltagarna förväntas lägga ner cirka 20 timmars arbete per vecka, inkluderat de schemalagda träffarna. I kursen ingår ett individuellt projekt som ska lämnas in senast 9 maj.
Ansök här till kursen (webbformulär)
Prioriteringen av de sökande sker med hjälp av de sökandes motiveringar och vid behov i samråd med utbildningsansvariga, lärarförslagsnämnden och docenturkommittén. Bland dem som söker kurser för att bli behöriga för docentur sker prioriteringen huvudsakligen efter disputationsdatum.
Kurstillfälle som inte samlat tillräckligt många deltagare kan komma att ställas in.
Formellt är kursen att betrakta som personalutbildning och ger därför inga högskolepoäng. Godkänd kurs kan åberopas vid bedömning av högskolepedagogisk kompetens vid Lunds universitet. Om man vill tillgodoräkna sig kursen i något sammanhang (till exempel annat universitet) är det den instansen som ska avgöra om kursen kan anses motsvara ett visst antal poäng.
Kontakt
Kajsa Lamm
Universitetsadjunkt, MedCUL
kajsa [dot] lamm [at] med [dot] lu [dot] se (kajsa[dot]lamm[at]med[dot]lu[dot]se)