Kvalitetsarbete i utbildning på grund och avancerad nivå
Medicinska fakultetens kvalitetsarbete för utbildningar på grund- och avancerad nivå bygger på Lunds universitets övergripande riktlinjer. Dessa har utvecklats till fakultetsspecifika processer, kriterier och ansvarsfördelning.
Ta del av Grundutbildningsnämndens beslut om reviderade kvalitetsprocesser (LU Box)
Syfte
Kvalitetsprocesserna ska:
- Stödja lärare och studenter i att utveckla utbildningens kvalitet.
- Skapa förutsättningar för systematisk och kontinuerlig kvalitetssäkring.
- Främja gemensamt ansvarstagande och utveckling.
Fokus
- Analys, utveckling och uppföljning av utbildningens kvalitet.
- Stärkande av kvalitetskultur – från kontroll till utveckling.
- Tydlig ansvarsfördelning.
- Stöd och vägledning.
Kvalitetsaktiviteter
Medicinska fakultetens kvalitetsaktiviteter har som mål att skapa förutsättningar för ändamålsenlig, systematisk och kontinuerlig kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildningar på grund- och avancerad nivå.
Utvärdering och uppföljning av utbildning
- Kvalitetsdialoger
- Kursvärdering, kurs och programvärdering samt kvalitetsplan
- Inrättande och avveckling av utbildningar
- Utbildningsplaner och kursplaner
Stöddokument
- Tabell - Kvalitetsprocesser för utbildningar på grund och avancerad nivå vid Medicinska fakulteten (LU Box)
- Kvalitetsarbete grundutbildning – Årshjul med förklaringar utifrån olika verksamhetsroller (LU Box)
Tidigare genomfört kvalitetsarbete
Kontakt
Jenni Erlandsson
Kvalitetssamordnare
Medicinska fakulteten
jenni [dot] erlandsson [at] med [dot] lu [dot] se (jenni[dot]erlandsson[at]med[dot]lu[dot]se)
+46 709 687 397
+46 46 222 72 05
Fakultetens organisation
Medicinska fakultetens organisation
Programnämnden för läkarutbildning
Programnämnden för masterutbildningar
Programnämnden för rehabiliteringsutbildningar
Programnämnden för omvårdnad, radiografi samt reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa
MedCUL, Medicinska fakultetens centrum för undervisning och lärande