Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Teambaserat lärande

Kursen ger en introduktion till teambaserat lärande (TBL).

Kursen riktar sig till dig som redan arbetar med Team Based Learning (TBL) och för dig som kommer att arbeta i en TBL-miljö. 

Kursens innehåll

TBL dag 1: En dag om Team Application

TBL dag 2: En dag om Readiness Assurance

TBL dag 3: En dag om Advance Assignment

Kursens mål

Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:

Kunskap och förståelse

  • Förklara centrala begrepp i TBL

Färdighet och förmåga

  • Argumentera evidensbaserat för när TBL är en lämplig metod att använda
  • Skapa relevant material till alla faser i TBL
  • Planera och utforma en färdig TBL-modul som säkerställer kognitiv progression mellan faserna

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Bearbeta återkoppling från sitt team och reflektera över hur det kan bidra till lärandet.

Kursformatet är utformat enligt TBL med eget förberedelsearbete som underlag för aktiviteterna, Readiness Assurance Tests och tillämpningsuppgifter. Under de tre kursträffarna fördjupar vi oss i de olika delarna i TBL-processen. Kursen omfattar 40 timmars arbete, varav 9 timmars kursträffar.

Kursdatum vårterminen 2026

DatumTidInnehåll
22 januari08:00-16:00En dag om Team Application
3 februari08:00-16:00En dag om Readiness Assurance
25 februari08:00-16:00En dag om Advance Assignment

Kursen söks tillsammans av ett lärarteam som utvecklar en gemensam TBL-modul. För att kunna genomföra läraktiviteterna på ett konstruktivt sätt krävs minst tre deltagare per team. När du anmäler dig anger du också namnen på övriga medlemmar i ditt team.

Ansök till kursen här (webbformulär).

Kurstillfälle som inte samlat tillräckligt många deltagare kan komma att ställas in.

Formellt är kursen att betrakta som personalutbildning och ger därför inga högskolepoäng. Godkänd kurs kan åberopas vid bedömning av högskolepedagogisk kompetens vid Lunds universitet. Om man vill tillgodoräkna sig kursen i något sammanhang (till exempel annat universitet) är det den instansen som ska avgöra om kursen kan anses motsvara ett visst antal poäng.

Kontakt

Malin Ferm
Administratör, MedCUL
malin [dot] ferm [at] med [dot] lu [dot] se (malin[dot]ferm[at]med[dot]lu[dot]se)