Råd och stöd: Vetenskaplig ombudsman

Universitetsledningen beslutade 2019 att varje fakultet ansvarar för att vetenskapliga ombud utses.

Vad gör ombudsmannen?

En vetenskaplig ombudsman ger oberoende råd och stöd i frågor inom den vetenskapliga verksamheten, exempelvis frågor kring publicering, författaransvar eller forskningssamarbeten.

Vad gör ombudsmannen inte?

Ämnen som inte hanteras av ombudsmannen:

• Frågor som rör arbetsmiljö och personkonflikter
  • Råd och stöd till forskning rörande forskningsetik och det forskningsetiska regelverket
  • Misstanke om oredlighet i forskning

Vetenskaplig ombudsman vid Medicinska fakulteten:
Per Odin, professor och chef för Avdelningen för Neurologi vid Institutionen för kliniska vetenskaper, Lund (IKVL)

E-mail: per [dot] odin [at] med [dot] lu [dot] se (per[dot]odin[at]med[dot]lu[dot]se)