Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Hantera data som kräver extra hög säkerhet i LUSEC

LUSEC är en plattform, ett komplett ”skrivbord” för att lagra, bearbeta och analysera forskningsdata som kräver extra hög säkerhet. LUSEC:s virtuella skrivbord är inte anslutet till någon användardator och således immun mot externa hot på din dator. På detta vis är LUSEC betydligt säkrare än de lösningar som endast erbjuder säker lagring.

Så här beställer du ett LUSEC-projekt

  1. Gå till LU servicedesks webbplats.
  2. Välj Tjänster och klicka på Behörigheter: Forskningsprojekt (LUSEC).
  3. Logga in med din Lucat med @lu.se efter ditt användarnamn.
  4. Fyll i formuläret Behörighet: Forskningsprojekt (LUSEC).
  5. Skicka din beställning. Det tar 2–3 veckor för den LU-gemensamma IT-supporten, LDC, att sätta upp ditt projekt i LUSEC. När det är klart får den som beställde projektet ett meddelande via e-post.

Få individuell hjälp med att använda LUSEC

Bibliotek & IKT:s forskarstöd kan hjälpa dig som ska starta upp eller leder ett forskningsprojekt med hur du bäst och säkrast kan hantera din data inför, under och mot slutet av ett projekt.

Du är välkommen att kontakta oss om du vill boka individuell hjälp och support via  servicedesk [at] lu [dot] se. Ange gärna LUSEC för snabbare service.

Ett LUSEC-projekt kan beställas av antingen en forskargruppsledare (PI), en tidigare projektadministratör eller en forskaradministratör.

Du behöver ha rätt behörigheter i Lucat

Innan du beställer ett LUSEC-projekt, måste du ha rätt behörigheter i Lucat. Kontakta din Lucat-ansvarig om du behöver hjälp med detta. Följande attribut ska finnas för tilltänkt LUSEC Project manager respektive LUSEC member:
Data manager: eduPerson  
Affiliation: Tillitsnivå  
Employee, member: Bekräftad

  1. Du loggar in med din Lucat på secure.research.lu.se.
  2. Öppna din mobilapp för tvåfaktorsautentisering antingen Google Authenticator eller motsvarande tvåfaktorsautentiseringsapp, och ange den sexsiffriga kod som genereras.
  3. Klicka på Login.
  4. Klicka på Identifiera mottagare/Detect Reciever i det fönster som öppnas.
  5. Markera Always allow och välj därefter på Choose Application.
  6. Välj den förmarkerade applikationen Citrix Workspace Launcher och kryssa i Always use.
  7. För att starta LUSEC, välj Redan installerad/Already installed. Du ska inte ladda ner ditt projekt, det är viktigt att du undviker att klicka på Download.

Det finns tre olika behörigheter som projektmedlemmar kan ansöka om:

  • Projektmedlem (läs- och skrivrättighet)
  • Endast läsrättighet
  • Export och import – rättighet att kopiera data in till och ut från lagringsplatsen

Projektägare, oftast forskningsledaren, får som standard såväl läs- och skrivrättighet som export- och importrättigheter. Projektmedlemmar kan ansöka om någon av behörigheterna och projektägaren godkänner ansökan. Möjlighet till mer finfördelade läs- och skrivrättigheter finns om behovet finns.

För information om kostnad, kontakta Bibliotek & IKT:s forskarstöd via servicedesk [at] lu [dot] se.

Fördelar med att arbeta i LUSEC för dig och ditt projekt

  • All data och alla applikationer i en inkapslad säker LUSEC-miljö
  • Säker och robust lagring, med kryptering av lagrad information på Lunds universitet
  • Korrekt säkerhetskopiering av lagrad information
  • Kontrollerad åtkomst till informationen på distans
  • Logghantering
  • Möjlighet att arbeta strukturerat i din forskarprocess

LUSEC uppfyller tydligt de lagkrav som ställs på lagring av forskningsdata vid forskning på levande personer och biologiskt material från människor, samt forskning som innebär hantering av känsliga personuppgifter. LUSEC uppfyller även Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB:s krav på tillgänglighet, spårbarhet, konfidentialitet och korrekthet och erbjuder en säker miljö där du kan använda ett flertal applikationer för olika beräkningar.

Kontakt

Bibliotek & IKT:s team för forskarstöd

Ställ en fråga eller boka individuell handledning via servicedesk [at] lu [dot] se.

Informationssäkerhet och hantering av personuppgifter i ett forskningsprojekt