Hantera data som kräver extra hög säkerhet i LUSEC
LUSEC är en plattform, ett komplett ”skrivbord” för att lagra, bearbeta och analysera forskningsdata som kräver extra hög säkerhet. LUSEC:s virtuella skrivbord är inte anslutet till någon användardator och således immun mot externa hot på din dator. På detta vis är LUSEC betydligt säkrare än de lösningar som endast erbjuder säker lagring.
Så här beställer du ett LUSEC-projekt
- Gå till LU servicedesks webbplats.
- Välj Tjänster och klicka på Behörigheter: Forskningsprojekt (LUSEC).
- Logga in med din Lucat med @lu.se efter ditt användarnamn.
- Fyll i formuläret Behörighet: Forskningsprojekt (LUSEC).
- Skicka din beställning. Det tar 2–3 veckor för den LU-gemensamma IT-supporten, LDC, att sätta upp ditt projekt i LUSEC. När det är klart får den som beställde projektet ett meddelande via e-post.
Ett LUSEC-projekt kan beställas av antingen en forskargruppsledare (PI), en tidigare projektadministratör eller en forskaradministratör.
Du behöver ha rätt behörigheter i Lucat
Innan du beställer ett LUSEC-projekt, måste du ha rätt behörigheter i Lucat. Kontakta din Lucat-ansvarig om du behöver hjälp med detta. Följande attribut ska finnas för tilltänkt LUSEC Project manager respektive LUSEC member:
Data manager: eduPerson
Affiliation: Tillitsnivå
Employee, member: Bekräftad
Det finns tre olika behörigheter som projektmedlemmar kan ansöka om:
- Projektmedlem (läs- och skrivrättighet)
- Endast läsrättighet
- Export och import – rättighet att kopiera data in till och ut från lagringsplatsen
Projektägare, oftast forskningsledaren, får som standard såväl läs- och skrivrättighet som export- och importrättigheter. Projektmedlemmar kan ansöka om någon av behörigheterna och projektägaren godkänner ansökan. Möjlighet till mer finfördelade läs- och skrivrättigheter finns om behovet finns.
För information om kostnad, kontakta Bibliotek & IKT:s forskarstöd via servicedesk [at] lu [dot] se.
Fördelar med att arbeta i LUSEC för dig och ditt projekt
- All data och alla applikationer i en inkapslad säker LUSEC-miljö
- Säker och robust lagring, med kryptering av lagrad information på Lunds universitet
- Korrekt säkerhetskopiering av lagrad information
- Kontrollerad åtkomst till informationen på distans
- Logghantering
- Möjlighet att arbeta strukturerat i din forskarprocess
LUSEC uppfyller tydligt de lagkrav som ställs på lagring av forskningsdata vid forskning på levande personer och biologiskt material från människor, samt forskning som innebär hantering av känsliga personuppgifter. LUSEC uppfyller även Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB:s krav på tillgänglighet, spårbarhet, konfidentialitet och korrekthet och erbjuder en säker miljö där du kan använda ett flertal applikationer för olika beräkningar.
Kontakt och support
Kom i gång med LUSEC – boka gratis konsultation
Bibliotek & IKT:s forskarstöd kan hjälpa dig som ska starta upp eller leder ett forskningsprojekt att säkert hantera din data inför, under och i slutet av ett projekt.
Support
Kontakta bibliotekets LUSEC-support via servicedesk [at] lu [dot] se. Ange gärna LUSEC för snabbare service.
Informationssäkerhet och hantering av personuppgifter
Länkarna nedan går till LU:s medarbetarwebb.