Analysera dina data – Nvivo, SPSS och Stata

Illustration.

Kom igång med Nvivo

Nvivo är ett program för kvalitativ dataanalys (QDA), till exempel intervjuer. Med hjälp av Nvivo kan du enklare strukturera, organisera och koda din data i olika format.

Lunds universitet har en campuslicens på Nvivo som gör det möjligt för anställda och studenter vid Lunds universitet att installera programmet utan kostnad. Kontakta Med IT via servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se) om du vill få tillgång till programmet. Ange Nvivo i ämnesraden.

Bibliotek & IKT* ger kostnadsfria introduktionskurser i Nvivo för fakultetens doktorander, medarbetare och affilierade forskare. Kursen hålls via Zoom och omfattar två halvdagar. Vid dessa går vi igenom programmets struktur, terminologi och funktioner.

Kursinformation och anmälan

*IKT står för informations- och kommunikationsteknologi.

Bibliotek & IKT* ger introduktion i hur du kan använda Nvivo för litteraturöversikter. Du får metodtips för kvalitativa litteraturöversikter och hur NVivo stödjer arbetsprocessen. Vi går igenom struktur, terminologi och funktioner med fokus på att ta fram kvalitativa litteraturöversikter.

Mer informaition och anmälan på engelska Intramed

*IKT står för informations- och kommunikationsteknologi.

Få skräddarsydda råd och praktisk hjälp med att starta upp i NVivo

Om du och din forskargrupp planerar att starta ett nytt kvalitativt forskningsprojekt och vill använda NVivo, får du skräddarsydda råd och praktisk hjälp med att starta upp det i NVivo. Denna tjänst är kostnadsfri för doktorander och medarbetare.

Vänligen kontakta Bibliotek & IKT:s forskarstöd via vårt kontaktformulär.

Kom igång med SPSS

SPSS är ett datorprogram för statistisk analys. Programmet erbjuder många funktioner för avancerad och grundläggande statistik, samt 2 -variabel statistik som ANOVA och T-testet. Det inkluderar även frekvenser, korstabeller, såväl som linjära och icke-linjära modeller.

På Medicinska fakulteten finansieras SPSS-licenserna centralt. Kontakta Med IT via servicedesk [at] lu [dot] se om du behöver programmet. Berätta gärna om du använder Windows eller Mac OS.

Om du har frågor om SPSS eller önskar boka enskild handledning, hör av dig till Bibliotek & IKT via Bibliotek & IKT:s kontaktformulär.

Kursen vänder sig till dig som önskar få en allmän kompetens i att använda programmet. Introduktionskursen i SPSS består av två tillfällen á tre timmar och ges online via Zoom.

Kursinformation och anmälan

Kom igång med Stata

Stata är ett program för datahantering och statistisk analys som används flitigt av forskare inom många områden, exempelvis biomedicin och epidemiologi. Det är ett användarvänligt, flexibelt program för prekliniska och kliniska studier.

Forskarstuderande vid Medicinska fakulteten har kostnadsfri tillgång till Stata. Kontakta Med IT för teknisk support och installation via servicedesk [at] lu [dot] se.

I Stata finns manualer, hjälpfiler och goda exempel som hjälper dig att upptäcka nya metoder. Det finns också en aktiv online-community som kan svara på frågor och ge råd vid problem.

Bibliotek & IKT:s forskarstöd

Ställ en fråga eller boka individuellt möte via Bibliotek & IKT:s kontaktformulär.