Undervisa på grundutbildningsnivå
Medicinska fakultetens utbildningar utgår ifrån ett studentcentrerat lärande och använder arbetsformer som stimulerar ett aktivt lärande.
Studentcentrerat och aktivt lärande
I grundutbildningsnämndens pedagogiska handlingsplan lyfts studentcentrerat, aktivt lärande fram som centralt. Studentcentrerat lärande innebär att studenten ses som en aktiv medskapare i lärandeaktiviteter och betonar studentens eget ansvar för lärandeprocessen.
Vid aktivt lärande engageras studenter i lärandeprocessen på olika sätt genom att skapa och bearbeta det som ska läras. Till exempel kan studenterna få diskutera, lösa problem, formulera vad de behöver lära sig och ge återkoppling till varandra. Forskning visar att aktivt lärande har en positiv effekt på studieresultat och förståelse. På Medicinska fakulteten används till exempel team-baserat, problem-baserat och case-baserat lärande som alla är exempel på metoder för aktivt lärande.
Grundutbildningsnämndens pedagogiska handlingsplan (PDF, 225 kB, ny flik)
Utvecklas som lärare
MedCUL (Medicinska fakultetens centrum för undervisning och lärande) erbjuder kortare och längre högskolepedagogiska kurser och arrangerar även workshoppar och seminarier.
Stöd för digital undervisning
Hos Enheten för undervisningsstöd hittar du information om till exempel hybridundervisning och hur du kommer igång med digitala verktyg i undervisningen.
MedCUL - Medicinska fakultetens Centrum för Undervisning och Lärande
Kontakta oss om du har frågor kring undervisning och handledning.
Drop-in för QPS-stöd på Zoom
I QPS-kalendern hittar du tider för drop-in och andra QPS-relaterade aktiviteter.
Läs mer om Canvas
Enheten för undervisningsstöd har guider och information om Canvas.
Läs mer om QPS
QPS (Quality and Progress System) används inom fakultetens utbildningar för systematisk bedömning, återkoppling, examination och kvalitetssäkring.