LuZon – för dig med fysisk arbetsplats på SUS

Arbeta i båda miljöerna samtidigt via LuZon

Det går att få enhetlig och enkel åtkomst till Region Skånes viktigaste tjänster och merparten av Lunds universitets tjänster för dig som behöver kunna arbeta i båda miljöerna samtidigt. Du måste ha både Lucat-ID samt RSID.

Detta görs möjligt via LuZon, som är ett certifikat som installeras på den anställdes LU-dator.

Via LuZon kommer du åt följande tjänster från Region Skåne:

• Region Skåne e-post
  • HR-fönster
  • E-Katalog
  • Intranät
  • Raindance
  • Skånekatalogen

Så här får du tillgång till LuZon:

Om du vill få LuZon installerat på din dator kan du antingen boka ett personligt möte med en IT-tekniker från Med IT, Bibliotek och IKT. Du kan också utse en representant för er forskargrupp och göra en gemensam intresseanmälan via ServiceDesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se).
Vänligen märk din anmälan med LuZon och Medicinska fakulteten.

Krav för installation av LuZon

För att certifikatet ska kunna installeras måste användaren och datorn uppfylla vissa krav. Med IT måste därför inventera och kontrollera följande innan installation:

• Användaren måste ha både Lucat-ID samt RSID (för att nyttja RS-tjänster)
  • Systemkrav: Windows 10 eller Mac OS (Mojave är testat, äldre versioner kan fungera, men garanteras ej)
  • Datorn ska ha uppdaterat antivirus-skydd
  • Datorn ska vara ägd och inventerad av Lunds universitet
  • Datorn ska vara genomgången och godkänd av Med IT

Kontakt IT-support

Med IT
Med IT support (webbportal)

LU Servicedesk
servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se)