Forskarskolan i medicinsk vetenskap och övrigt kursutbud

Introduktion till forskarutbildningen

Direkt efter antagning till forskarutbildningen ska doktoranden ta del av ett obligatoriskt moment med en introduktion till forskarutbildningen. Momentet är ett digitalt material som finns tillgång på undervisningsplattformen Canvas.

Doktoranden måste också göra en individuell reflektion och diskutera den tillsammans med sin handledare. Därefter intygar handledaren att doktorand och handledare tillsammans har gått igenom reflektionen och diskuterat dess innehåll. Intyget finns i högermarginalen.

Forskarskolan i medicinsk vetenskap

Efter antagning till forskarutbildningen antas samtliga doktorander till Forskarskolan i medicinsk vetenskap som omfattar 13,5 hp. Doktoranderna tilldelas en plats på närmsta forskarskola som startar inom ett par månader till maximalt ett år efter antagning. Forskarskolan erbjuds fyra till fem gånger per år med 40 platser per omgång. Undervisningsspråket är engelska. Forskarskolan ligger utspridd över ca ett halvårs tid och nio kursveckor är schemalagda under denna period.

Forskarskolan innehåller följande kurser (13,5 hp):

• Introduktion till forskningsmetod 3 hp
  • Vetenskaplig kommunikation i teori och praktik, 1,5 hp
  • Tillämpad statistik I, 1,5 hp
  • Forskningsetik, 3 hp
  • Tillämpad statistik II, 3 hp, Man läser en av de tre befintliga inriktningarna
  • (klinisk inriktning, epidemiologisk och hälsovetenskaplig inriktning, eller biologisk och laboratorievetenskaplig inriktning)
  • Muntlig kommunikation, 1,5 hp

Beroende på när du antogs till forskarutbildningen kan kurskraven se annorlunda ut. Du hittar information om din utbildning i den allmänna studieplanen.

• Forskarskola med start v. 16 våren 2024- antagning slutförd
  • Forskarskola med start v. 23 våren 2024- antagning slutförd