Klinisk handledning – att planera och leda handledning av studenter på en arbetsplats
Kursen riktar sig till dig som är klinisk handledare och som, inom något av Medicinska fakultetens utbildningsprogram, har eller kommer att ha ansvar för att planera för studenters verksamhetsintegrerade lärande (VIL)/verksamhetsförlagda utbildning (VFU) på sin arbetsplats och stötta kollegor i att handleda och ge studenter återkoppling. Du kan till exempel vara studentansvarig, klinisk lärare eller amanuens. Du kan även ingå i en grupp av handledare av studenter som vill gå kursen tillsammans för att utveckla handledningen på er arbetsplats. Kursen erbjuder möjlighet till utveckling av den egna handledningen och förbereder deltagarna för en ledande roll med ansvar för planering och utveckling av handledning och lärandemiljö på den egna arbetsplatsen samt för att handleda handledare.
Kursens mål
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:
- planera för studenters lärande och handledning på en arbetsplats som inkluderar förslag på aktivt, studentcentrerat lärande, frekvent återkoppling samt etik och likarättsperspektiv,
- skapa en introduktion för studenter till VFU/VIL på en arbetsplats,
- skapa en introduktion för kollegor till planering för studenters VFU/VIL på en arbetsplats inklusive förslag på läraktivitet för handledande kollegor
Kursens innehåll
Innehållet är utformat för att möta behov hos och vara relevant för studenter och handledare vid utbildningsprogram på Medicinska fakulteten, Lunds universitet. Exempel på detta är planering och anpassning av handledning och studenters lärmiljö i relation till kursmål och likarättsprinciper. I kursen introduceras deltagarna till modeller för handledning och lärande samt pedagogiskt förhållningssätt med fokus på aktivt lärande, autonomistöd, feedback och feedforward och handledningssamtal. Ett tema är hur man planerar för systematisk, strukturerad återkoppling med stöd av formulär. Andra teman som berörs är hur man kan introducera studenterna till en placering, att handleda andra handledare samt att arrangera läraktiviteter för handledande kollegor.
Kursen består av två gemensamma kursträffar på plats samt en digital träff för kursavslutning och omfattar totalt 40 timmars arbete spridda över 3 månader. Mellan kursträffar arbetar deltagarna med 3 uppgifter strukturerade i moduler med olika teman. Upplägget möjliggör en individuell anpassning till varierande förkunskaper och behov av tid för att genomföra kursen.
Kursträffarna är utformade som workshoppar med olika läraktiviteter och arbetsformer för att stimulera deltagarna att aktivt bearbeta material tillsammans, dela erfarenheter och tillämpa kunskaper och färdigheter. Deltagare får pröva material och aktiviteter de även ska kunna använda i sin egen arbetsmiljö tillsammans med studenter och kollegor. Exempel på aktiviteter är analys och reflektion utifrån fallbeskrivningar/case/filmexempel med stöd av specifika analysmodeller, brädspel för synliggörande av lärandekulturer, tillämpning av modeller och instrument för återkoppling och problemlösning i grupp samt för etisk och professionellt förhållningssätt.
Inför kursträffar förväntas deltagarna förbereda sig genom att ta del av material.
För att bli godkänd krävs deltagande i läraktiviteter under workshops samt genomförda uppgifter: (1) en plan för studenternas VFU/VIL på arbetsplatsen; 2) en beskrivning av hur planen kan introduceras till studenter och kollegor; 3) en idé till läraktivitet för handledande kollegor. Uppgifterna dokumenteras i en personlig portfölj enligt instruktioner. Examinationen utgör en helhetsbedömning av portföljen där den sammanlagda dokumentationen ska visa att deltagaren uppnått kursmålen.
Undervisningsspråk: svenska. Engelskspråkig litteratur förekommer.
Område: Medicinsk pedagogik* / Högskolepedagogik
Omfattning: 1 vecka / 40 timmar
*Medicinsk pedagogik är en övergripande benämning för den pedagogik som berör alla studenter och personer under utbildning samt utbildare/lärare/handledare inom olika professioner inom hälso- och sjukvård.
Här finns kursplanen som pdf för nedladdning och utskrift (PDF, 301 kB).
Kursdatum höstterminen 2025
Är ni två eller flera handledare på en arbetsplats som vill gå kursen samtidigt kan ni genomföra uppgifter tillsammans med utgångspunkt i handledning på er egen arbetsplats. Är ni på en arbetsplats utanför Region Skåne kan kursträff i sal ersättas med kursträff på distans på överenskommen tid. Kontakta pia [dot] strand [at] med [dot] lu [dot] se (pia[dot]strand[at]med[dot]lu[dot]se) för schemaläggning för deltagande som grupp.
Datum | Tid | Innehåll |
---|---|---|
22 oktober | 13:00-16:00 | Kursstart - Workshop |
19 november | 9:00-12:00 | Workshop |
12 januari 2026 | 13:00-16:00 | Kursavslut (digitalt) |
Du behöver vara närvarande vid samtliga kursträffar. De första två träffarna genomförs i sal. Kursavslutningen sker digitalt.
Sista dag för ansökan är 8 oktober.
Kursdatum vårterminen 2026
Är ni två eller flera handledare på en arbetsplats som vill gå kursen samtidigt kan ni genomföra uppgifter tillsammans med utgångspunkt i handledning på er egen arbetsplats. Är ni på en arbetsplats utanför Region Skåne kan kursträff i sal ersättas med kursträff på distans på överenskommen tid. Kontakta pia [dot] strand [at] med [dot] lu [dot] se (pia[dot]strand[at]med[dot]lu[dot]se) för schemaläggning senast februari 2026 inför deltagande som grupp vårterminen 2026.
Datum | Tid | Innehåll |
---|---|---|
6 mars | 9:00-12:00 | Kursstart - Workshop |
9 april | 13:00-16:00 | Workshop |
19 maj | 9:00-12:00 | Kursavslut (digitalt) |
Du behöver vara närvarande vid samtliga kursträffar. De första två träffarna genomförs i sal. Kursavslutningen sker digitalt.
Sista dag för ansökan är 20 februari.
Formellt är kursen att betrakta som personalutbildning och ger därför inga högskolepoäng. Godkänd kurs kan åberopas vid bedömning av högskolepedagogisk kompetens vid Lunds universitet. Om man vill tillgodoräkna sig kursen i något sammanhang (t ex annat universitet) är det den instansen som ska avgöra om kursen kan anses motsvara ett visst antal poäng.
Kontakt
Kajsa Lamm
Universitetsadjunkt, MedCUL
kajsa [dot] lamm [at] med [dot] lu [dot] se (kajsa[dot]lamm[at]med[dot]lu[dot]se)