Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Köpa dator och datortillbehör

När du ska skaffa dator rekommenderas du att ansluta den till PC.LU.SE och MAC.LU.SE, som är universitetsgemensamma, moderna, säkra och användarvänliga datorplattformar baserade på Windows 11 och senaste macOS.

När du är ansluten till de här plattformarna får du automatiska uppdateringar, säkerhetsinställningar och brandväggar. Backup synkroniserar automatiskt dina arbetsmappar. Hårddisken är krypterad med hjälp av BitLocker så din data och filer förblir konfidentiella och din dator uppfyller de lagar som reglerar forsknings- eller studentdata på universitetsdatorer.

Mer information om plattformarna finns på webbplatserna för PC.LU.SE och MAC.LU.SE

Program installeras enkelt via Software Center (PC) eller Self Service (Mac) om du är ansluten till plattformarna.

Saknas någon programvara? Kontakta ServiceDesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se).

Så här köper du dator och datortillbehör

Datorer och datortillbehör beställer du via Med IT:s ordersida. Logga in med din Lucat-ID.

Den plats (BMC/MV eller CRC) du väljer vid din beställning blir också upphämtningsplats.

Med IT:s ordersida (kräver Lucat-ID)

Byten, returer, reklamationer

Datorer och datortillbehör inköpta via Med-IT omfattas av installation och service av pc.lu.se respektive mac.lu.se, samt returer, garanti och reparation.

Med-IT hanterar inte inköp, byten, returer eller reklamationer av datorer, tillbehör, kontorsskrivare, mobiltelefoner, surfplattor eller förbrukningsmaterial som inte finns på ordersidan. Om du har köpt datorer och tillbehör på egen hand via Lupin, kan Med-IT endast ge begränsad support, till exempel hjälp med mac.lu.se och pc.lu.se.

Arbetsdatorer som är äldre än fem år

Äldre datorer kostar mer att reparera och det blir oftast mer kostnads- och tidseffektivt att beställa en ny. Vi rekommenderar därför att datorer som är äldre än fem år och är trasiga eller har dålig kapacitet och prestanda byts ut mot nya. Detta gäller inte labbdatorer.

Regler för upphandling och inköp

Inköp av varor som behövs för att bedriva Lunds universitets verksamhet ska ske på ett lagenligt, affärsmässigt och effektivt sätt. Läs mer om Lunds universitets regler för upphandling och inköp på Medarbetarwebben:

Inköp och upphandling (Medarbetarwebben)

Kontakt IT-support

Med IT
Med IT support (webbportal)

LU Servicedesk
servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se)
+46 46 222 90 00