Hållbar utveckling - Vad är det?

Hållbar utveckling är ett brett begrepp, inkluderande ekonomiska, sociala och miljömässiga aspekter. Dessa aspekter är beskrivna i Förenta Nationernas handlingsplan Agenda 2030, dess förord och 17 globala hållbarhetsmål. Det finns också implikationer för inre utveckling, som beskrivs i Inner Development Goals (de inre hållbarhetsmålen), som utvecklats av icke-statliga organisationer.

Läs Förenta Nationernas Agenda 2030 och de 17 globala hållbarhetsmålen på regeringens webbplats

Läs om IDG-ramverket och initiativet på IDG:s hemsida (på engelska)

Se dessa två korta informationsfilmer (på engelska) om de två relaterade begreppen hållbar utveckling och världsmedborgarskap! Filmerna är producerade av Medicinska fakulteten med stöd av Lunds universitet och det internationella nätverket av medicinska och hälsovetenskapliga fakulteter U21 Health Sciences' hållbarhetsgrupp.

Youtube-video: Global citizenship
Youtube-video: Agenda 2030 and the sustainable development goals