Använda video i undervisning: produktionsstöd, lån av utrustning och support

Du kan få hjälp med att använda och producera videor av olika slag i din undervisning av medarbetare på Bibliotek & IKT.* Vi ger också användarsupport i Canvas, Zoom och enkätverktyg.

Vårt stöd fungerar som en länk mellan teknik och pedagogik. Där ditt och dina studenters behov sätts i fokus.

Kom i gång med video i din undervisning

Du som vill producera eget pedagogiskt undervisningsmaterial i form av video kan få hjälp med att realisera en idé, planera din inspelning samt få feedback på en film eller skärminspelning som du gjort själv. Funderar du på att börja använda video i undervisningen, hör av dig till oss!

Du kan innehållet – vi hjälper till med teknik och form. Materialet kan sen användas till exempel i online kurser, flipped classroom-sammanhang eller i presentationer. Skulle du vara osäker på vilket sätt video bäst passar in i din undervisning hjälper vi dig gärna med det också.

Få hjälp med alla delar i produktionen kostnadsfritt

Du kan få hjälp i alla delar av processen: planeringsarbetet, förarbete, produktion och efterarbetet. Du som undervisar på fakulteten får detta stöd kostnadsfritt.

Du kan få hjälp med att

• spela in föreläsningar och guider
  • planera inspelning av föresläning eller produktion av video
  • diskutera dina ideér
  • skriva ett manus
  • få feedback på en video eller skärminspelning som du gjort själv
  • använda grundläggande bild- och videoverktyg.

Det här behöver vi av dig:

1. Idé eller utkast till manus
  2. Mål och syfte med videon
  3. Tänkt längd/omfång (på ett ungefär)

Vi återkopplar till dig inom 24 timmar, och sedan tar vi det därifrån. När vi kan starta ett projekt och hur lång tid det kan ta, beror på vilken hjälp du behöver och övriga uppdrag vi har för tillfället.

Låna utrustning för mobilinspelning eller bordsmikrofon för proffsigt ljud

Du kan låna mikrofonmygga och stabiliseringsstativ av oss för att få bättre kvalitet på din inspelning med mobilkamera. Vi har även en professionell studiomikrofon (bordsmikrofon) att låna ut om du strävar efter det perfekta ljudet för din skärm eller ljudinspelning. Du får en helt annan kvalitet på ljudet än med ett vanligt headset.

*IKT står för informations- och kommunikationsteknologi. Inom utbildning syftar termen främst på användandet av digitala verktyg för att stödja lärande såsom lärplattformar coh videoinspelningar med mera.

Bibliotek & IKT, Stöd till forskning och lärande

Ställ en fråga eller boka individuellt möte via Bibliotek & IKT:s kontaktformulär.