Hållbarhet i fokus på Barnmorskans dag 5 maj

Från vänster: Universitetsadjunkt Pernilla Ny, docent Maria Ekelin,  universitetsadjunkt Helena Tern, universitetsadjunkt Maria Ekstrand Ragnar,  universitetslektor Li Thies-Lagergren och professor Christine Rubertsson. Foto: Erik Skogh.
Från vänster: Universitetsadjunkt Pernilla Ny, docent Maria Ekelin, universitetsadjunkt Helena Tern, universitetsadjunkt Maria Ekstrand Ragnar, universitetslektor Li Thies-Lagergren och professor Christine Rubertsson. Foto: Erik Skogh.

Vad har abort och preventivmedel med miljö och hållbar utveckling att göra? Väldigt mycket faktiskt! Även amning utgör ett område av vikt för miljön som lyfts fram i samband med Barnmorskans dag 2024.

Vikten av att stärka sexuell och reproduktiv hälsa och tillhörande rättigheter berörs i flera av de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030.

– Men det är rättigheter som globalt sett är få förunnade. Just nu sker dessutom en enorm omställning av abortlagstiftningen runt om i världen som i de allra flesta fall markant inskränker kvinnors rätt till abort och reproduktiv hälsa, säger Maria Ekstrand Ragnar, universitetsadjunkt och legitimerad barnmorska.

Livsviktig klimatlösning

Den femte maj äger den Internationella barnmorskedagen rum världen över. Årets tema är ”Barnmorskor: En livsviktig klimatlösning”.
– Klimatförändringar drabbar alla, men kvinnor och barn allra hårdast, säger Maria Ekelin, docent och programdirektör för barnmorskeprogrammet.

Barnmorskornas arbete kan bidra till ökad hälsa genom hållbara vårdmodeller.
– Barnmorskekontinuitet genom graviditet, födande och efter barnets födelse minskar exempelvis risken för kejsarsnitt som har högt klimatavtryck, säger Maria Ekelin.

Hållbart att amma

Även tillgången till stöd i samband med amning kan ses ur ett hållbarhetsperspektiv.
– En positiv amningsupplevelse leder till förbättrad hälsa och välbefinnande för både mamman och barnet på så väl kort som lång sikt.

Minskade utsläpp

Dessutom minskas förbrukningen av bland annat förpackningar och nappflaskor. Att amma i stället för att ge ersättning med formula beräknas minskarutsläppen med mellan 95–153 kilo koldioxid per barn.
– På barnmorskeprogrammet arbetar vi för att framtida barnmorskor ska bedriva evidensbaserad vård och på sikt bidra till hållbar utveckling och genomförandet av Agenda 2030, säger Ekelin.