Rapport från fakultetsstyrelsens möte (24 april 2024)

Medicinska fakultetens logotyp. Illustration.

Medicinska fakultetens styrelse (MFS) har hållit sammanträde.

Mötet inleddes med en presentation av Bo Ahrén om statusen i den pågående utredningen om hur djurverksamheten ska hanteras framöver och hur vi ska kunna åstadkomma de besparingar som kommer att behövas där för att ge utrymme för tjänster etc i framtiden. Därefter presenterade kanslichef Mattias Brattström ett förslag på förändringar i styrningen av enheterna Med-service, Bibliotek och IKT (BIKT), djurverksamheten CCM och universitetsveterinären. Prodekan Jonas Larsson berättade också om en arbetsgrupp som är tillsatt för att ta fram en organisationsmodell för samordning av våra största infrastrukturer (utom CCM), med rapport i september.

Beslut

Beslutsärenden som behandlades rörde föreskrifter för Lunds universitets viruscenter (LUVC), revidering av Handlingsplan för lärar- och forskartjänster vid Medicinska fakulteten, finansiering av en professur i geriatrik, utseende av två suppleanter i Medicinska lärarförslagsnämnden, utlysning av tre anställningar som biträdande universitetslektor i omvårdnad. Därutöver behandlades ett avbrytande av en tillsättning av en anställning som biträdande universitetslektor (DDLS Fellow) i datadriven forskning inom smittspridning och infektionsbiologi, och en ny utlysning av en anställning som biträdande universitetslektor (DDLS Fellow) i datadriven forskning inom smittspridning och infektionsbiologi.