När läkaren blir patient: Rapport från andra sidan

Suddig bild av man. Foto.

Läkaren och forskaren Jonatan Wistrand skrev boken han själv saknade: om när doktorn själv blir sjuk. Tre av de tio läkarna som berättar om sina erfarenheter i boken är knutna till Medfak.

För några år sedan skrev Jonatan Wistrand, läkare, forskare vid fakulteten och själv tidigare cancerpatient, en avhandling om just läkaren som patient. Han letade då förgäves efter en bok från vår egen samtid där läkare berättade om hur det var att bli sjuk. Nu finns den boken: Sjuk doktor: Tio läkare berättar (Red: Jonathan Wistrand, förord av PC Jersild, Fri tanke förlag).
– Och det tycker jag är bra. Att bli sjuk som läkare kan vara knepigt. Många känner sig tveksamma över hur man ska söka vård. Var gränsen går för de egna befogenheterna och när man istället ska boka tid på sin vårdcentral. Men sätter man ord på den där osäkerheten blir den enklare att förhålla sig till.

"Kontaktannons"
Enligt Jonatan Wistrand är boken hans tio medförfattares förtjänst (från Medfak: Cecilia Benoni, Anders Jeppsson). Det är deras modiga, ärliga och självutlämnande texter som gör boken, menar han.
– Några av dem tog jag kontakt med eftersom jag visste att de tidigare skrivit om egen sjukdom. Andra hörde av sig till mig som svar på en ”kontaktannons” jag satte in i Läkartidningen våren 2022. ”Sjukdomsberättelser sökes” stod det i annonsen.

Nya insikter om roller
Han arbetar som allmänläkare, är utbildad vid Medfak och knuten till Birgit Rausing centrum för medicinsk humaniora, BRCMH. Men han är såklart också en människa, och kan därmed bli sjuk, vilket han blev. Han drabbades av cancer. Boken har gett honom nya insikter om de olika rollerna.
– Sjukvården är lite som ett skådespel. Med förutbestämda roller och en given dramaturgi. Men ibland klaffar inte dramat och då måste kanske rollerna omförhandlas. Tänker man så blir det enklare. Både att söka vård för egen del och att ta hand om sjuka kollegor.

För att relationen mellan läkare och patient ska bli så fruktsam som möjligt, krävs det att man sätter ord på det outtalade.
– Att verbalisera de känslor som finns i rummet. Då blir det enklare att förhålla sig till varandra, säger Jonatan Wistrand.

Bokskrivartips från Jonatan

En bokskrivande läkare, varför är det fint att kombinera?
– Som läkare är man ständigt omgiven av berättelser, i mötet med patienterna och i samtalen med sina kollegor. Steget är inte så långt som man kan tro mellan att skriva en bok och att formulera en journaltext.

Hur gör man för att som professionell i vården komma igång med skrivandet?
– Att hitta ett sammanhang som sporrar dig att börja skriva. Själv deltog jag i en skrivarcirkel för AT-läkare för ett tiotal år sedan. Där träffade jag läkarkollegor som också gillade läsa och skriva.

För att relationen mellan läkare och patient ska bli fruktsam, krävs det att man sätter ord på det outtalade.

Porträtt, man. Foto.

Jonatan Wistrand, läkare och forskare

Ålder: 43 år
Jobbar på: Vårdcentralen Brahehälsan i Löberöd & Medicinska fakulteten i Lund