Tillbaka till Ukraina med ryggsäcken full av nya svenska forskarerfarenheter

Fyra personer utanför byggnad. Foto.
Elisabeth Englund, Khrystyna Borteichuk, Marko Shyika och Åsa Tornberg, handledare och adepter vid sommarens forskarskola för ukrainska studenter. Foto: Agata Garpenlind.

Ukrainska medicinstudenter, handledare från fakulteten,här på Medfak under tio sommarveckor. Vi har checkat in hos två av paren som varit del av sommarens forskarskola, en fin erfarenhet för handledare och adepter, som nu åkt tillbaka till Ukraina för att avsluta sina studier.

Elisabeth Englund och Khrystyna Borteichuk

Khrystyna: "Allt var så bra att jag har tappat koll på tiden, känns som att jag först igår träffade gruppmedlemmarna, började upptäcka allt och nu måste jag packa ihop. Tusentals komplimanger till min handledare, kollegor och alla de som har fått mig att trivas så bra här och alltid haft tålamod att förklara allt.

Jag har fått bekräftat att det inte finns något som är omöjligt och vilka svåra utmaningar jag än kan ha, om det finns ett bra team som kan backa upp dig – då är framgången säkrad. Jag känner mig stolt över att jag har varit en del av detta program och att alla förväntningar infriades. Det är tråkigt att lämna, men jag vet att det finns mer som väntar på mig inom den närmaste framtiden.

Nu ska jag fortsätta att följa mina drömmar och fortsätta att studera till läkare. Jag hoppas verkligen få komma tillbaka till Lund! Men jag skulle också vilja se mina nya vänner komma till Ukraina när kriget är över, så att jag kan hälsa dem välkomna och dela vår kultur på samma sätt som jag blev mycket välkomnad här.

Elisabeth: Det här var ett bra initiativ. Jag tycker det har gått förvånansvärt bra med tanke på att jag inte var på plats när min student kom! Jag har fina medarbetare som tog hand om henne i början.

Min student fick studera (i mikroskop) en liten nyupptäckt förändring i hjärnan –  brain raspberries. Det har gett  min student en inblick i en helt ny värld och ett helt nytt tänkande. Hon är nog mycket nöjd, trots att hon inte alls var förtjust i projektet i början!

Mig har det gett kontakt med en ung person jag aldrig annars hade träffat. Men man måste ju vara villig att offra sin tid, för det tar tid. Jag tror att vi kommer att hålla kontakten, vi har blivit lite fästa vid varandra nu.”

Marko Shyika och Åsa Tornberg

Marko: ”Min sommar har varit en helt underbar upplevelse. Min viktigaste insikt från den här erfarenheten är betydelsen av att ha ett öppet sinne i forskning. Det är avgörande. Nu när jag åker hem känner jag mig nöjd och klar med det jag åstadkommit under sommaren och nu ska jag fortsätta mina studier i Ukraina. Jag går för närvarande på mitt sjätte år på läkarutbildningen.

Jag har för avsikt att återvända till Lund, särskilt i egenskap av engagerad forskare eller läkare. Och om jag gör det skulle det motiveras av de forskningsmöjligheter och all innovation som härrör från Lund.”

Åsa: ”Sommarforskarskolan med de ukrainska studenterna har varit ett mycket fint initiativ. Det är givande att handleda studenter och få följa dem i deras process när de lär sig om nya saker. Jag har handlett två studenter som samlade in data tillsammans. De har mätt fysisk aktivitet med hjälp av accelerometrar placerade på två olika ställen på försökspersonerna, dels på handled och på höften. Accelerometern på handleden användes till att analysera sömnmönster.

Jag har fått hjälp med att samla in data som vi kan använda när vi utvärderar och justerar våra metoder när vi mäter med accelerometri samt att jag har fått input på den forskning jag gör från en ung person som är novis inom området. Det är alltid givande. Min/mina adepter tror jag har fått ökad förståelse för forskningsprocesser inom klinisk forskning, med de olika stegen, och vad man behöver förhålla sig till. Även processen kring hur man redovisar sin forskning tror jag har varit givande för dem.

Jag skulle varmt rekommendera att handleda studenter inom sommarforskarskolan. Både svenska och utländska studenter. Jag hoppas att studenterna kommer att bära med sig den erfarenhet de har fått denna sommar och att den kommer att komma till användning i deras framtid.”

Läs artikeln om när studenterna kom till oss på Medfak här