Så integrerar du hållbar utveckling i din undervisning

Magnus Sandberg in white shirt, brown coat and striped tie
Magnus Sandberg, leder fakultetens arbetsgrupp för utbildning och forskning för hållbarhet..

Hur ska studenter och forskarstuderande få grundläggande kunskap om hållbar utveckling? Och hur ska fakultetens lärare och forskare öka sin kompetens i hållbarhetsfrågor? Magnus Sandberg, lektor och ledare för fakultetens arbetsgrupp för utbildning och forskning för hållbarhet förklarar.

Vad vill ni åstadkomma i arbetsgruppen?
–  Vi vill bidra till att fler lärare och forskare utvecklar och fördjupar sin kunskap och sina färdigheter om hållbar utveckling med förhoppningen att det kommer in i våra utbildningar. Vi vill bli en starkare röst för detta och synliggöra de resurser som redan finns.

Hur då?
– Hållbar utveckling handlar inte bara om att man ska kunna Agenda 2030 och de 17 globala hållbarhetsmålen, utan om att vårt sätt att leva inte är hållbart för oss och planeten, och att vi behöver genomföra omfattande förändringar på alla områden i samhället. För att lösa hållbarhetsutmaningarna, som är komplexa, behövs många kompetenser – bland annat empati, kritiskt tänkande, och förmåga att se flera perspektiv, samarbeta, medla och kompromissa. Dessa kompetenser kan universitetslärare bidra till att fostra fram genom sin undervisning (se blå ruta till höger).

Vad gör ni gällande forskning?
– Vi har påbörjat ett par dialoger och samarbeten där hållbarhet kommer att stå i fokus för erfarenhetsutbyte och tvärvetenskapliga forskningsmöjligheter.

– Värt att lyfta i det här sammanhanget är också det pågående projektet med hållbarhets-taggning av publikationer och projekt i LUCRIS. Det är ett bra sätt att synliggöra universitetets hållbarhetsrelaterade forskning, och att medvetandegöra både forskare och läsare om hur många tillämpningsområden Agenda 2030 har.

Lunds universitets och Medicinska fakultetens handlingsplaner för hållbar utveckling gör gällande att alla studenter och forskarstuderande ska förvärva grundläggande förståelse och kunskap kring hållbar utveckling. Hållbarhet ska också ingå i alla utbildningar på alla nivåer och i alla ämnen. Studenterna och doktoranderna ska på så sätt kunna bidra med kompetens i hållbarhetsfrågor i sina framtida roller i samhället, till exempel yrkesroller.

Mer om Medicinska fakultetens arbete för hållbar utveckling kan du läsa här.