Nominerade dekanparet: Vi kompletterar varandra

Porträtt Maria Björkqvist och Jonas Larsson. Foto.
Ny dekan, professor Maria Björkqvist, och ny prodekan, professor Jonas Larsson. Foto: Agata Garpenlind.

Den 1 januari 2024 tillträder en ny ledning på vår fakultet. Dekan och prodekan ska väljas. De i sin tur utser vicedekaner med särskilda ansvarsområden. Valberedningen har föreslagit Maria Björkqvist som dekan och Jonas Larsson som prodekan.

Hur känns det att ha blivit nominerade?
– Det känns oerhört hedrande, roligt och omtumlande.

Varför passar ni ihop som dekanpar?
– Vi ser det som en styrka att vi har olika erfarenheter av fakultetsledning, lednings- och styrelseperspektivet. Vi kompletterar dessutom varandra med erfarenhet från olika delar av vår verksamhet. Vi har olika perspektiv på viktiga frågor, vilket känns värdefullt och stimulerande. Vi förenas i att vi tycker att det är väldigt roligt att få möjlighet att arbeta tillsammans och om vi blir valda – få arbeta med ledning av fakulteten.

Vad vill ni uppnå?
– Vi vill arbeta för en stark fakultetsidentitet, att alla medarbetare ska känna sig sedda och vara stolta över att vara en del av vår fakultet. Vår fakultets grundverksamhet, utbildning och forskning av högsta kvalitet kommer vara vårt fokus och vi vill skapa en tydlig forskningsstrategi i nära samverkan med sjukvården och våra infrastrukturer.

Vad är det första ni vill göra?
– Lära känna fakultetens verksamheter bättre. Vi vill skapa oss förutsättningar att på bästa sätt kunna göra ett bra jobb för fakulteten. Vi är införstådda med att arbetet inte kommer att vara en lätt uppgift och att vi måste fortsätta arbetet med att få en långsiktigt hållbar fakultetsekonomi.