Årets tema för Internationella logopeddagen är samverkan, ett av våra viktiga uppdrag här på universitet. Hur samverkar ni?
– Logopedin är ett tvärvetenskapligt ämne, så vi samverkar dagligen med forskare och lärare från andra ämnen och institutioner vid fakulteten, och från andra fakulteter. Vi ser var vår kompetens behövs. Vi samverkar med patienter och anhöriga när vi ger insatser, inom utbildning samverkar vi med våra studenter.
– På utbildningssidan kan samverkan vara att vi medverkar på andras kurser och utbildningar. Till exempel. är lärare från vår avdelning kursansvariga och regelbundna föreläsare på bland annat. hälsovetenskapligt basår här vid fakulteten, på LTH, psykologprogrammet och på lärarutbildning. Ett exempel på detaljnivå är ett magisteruppsatsprojekt där en logopedstudent och en psykologstudent just nu validerar ett nytt bedömningsmaterial mot gängse praxis i respektive profession.
– Inom forskningen samverkar vi på samma sätt som man gör inom andra discipliner. Ämnena vi forskar om är internationella och våra artiklar gör nya kontakter möjliga. När sådana möjligheter öppnar sig nappar vi.
Ni verkar väldigt duktiga på samverkan, hur kommer det sig?
– Vi representerar ett ganska litet forskningsämne och då är samverkan kanske extra viktigt. Vi behöver tänka strategiskt för att synas. Med vårt intresse och utbildning inom kommunikation tror jag vi är uppskattade samarbetspartners, vi är ganska trevliga och lätta att ha att göra med. När kommunikation och intresse för att förstå den andra står i fokus finns bästa förutsättningarna för att samarbete faktiskt blir av.
Varför är samverkan viktig?
– Kliniskt är samverkan viktigt för att kunna ge en god vård, så att patienter hamnar rätt i flödet och inte valsar runt. Fel hantering kostar pengar för vården och tid för patienten, tid som inte alltid finns. Samverkan behövs också för att nå ut med sina kunskaper till de som faktiskt berörs, t.ex. de patientgrupper som vår forskning berör. Genom samverkan kan man få större genomslag än på egen hand.
Märkbara resultat av samverkan?
– Samverkan har gett oss möjligheter som vi annars inte hade fått, till exempel forskningsanslag och expertroller i utredningar för bl.and annat Polismyndigheten och Utbildningsdepartementet. För att inte nämna olika uppdrag vid fakulteten.
(Våra logopeder har svarat gemensamt på frågorna i artikeln.)