Översyn av tomma lokaler i Malmö och Lund

Tom öde lokal med en stol och en hink, fotografi. Foto: Unsplash

Fakulteten har gjort en översyn av tomma lokaler som idag belastar fakultetens budget. Denna översyn föranleder att 1) hyra kommer att debiteras retroaktivt för de lokaler som är i bruk eller som ännu inte är tömda 2) tomma lokaler som fakulteten betalar för kommer att låsas från och med den 1 maj.

Bakgrund

I dagsläget saknar Medicinska fakulteten rutiner för att begränsa behörigheten till uppsagda lokaler och/eller gemensamma förvaringslösningar. Detta innebär i princip att verksamheter som tidigare haft behörighet till en lokal har samma behörighet även efter att de formellt lämnat lokalen.

En kostnads- och säkerhetsfråga

Syftet med översynen är att minska kostnaderna för tomma lokaler som idag belastar fakulteten och i slutändan samtliga verksamheter och att förhindra problem i situationer där tillträde till en lokal t.ex. av tillståndsskäl måste vara begränsat, eller i händelse av stöld från en lokal. Hyra kommer att debiteras retroaktivt för de lokaler som borde vara tömda men som fortfarande är i bruk.

Beslut om åtgärder

För att komma till rätta med problemen kring ej uthyrda lokaler har Med-service enhetschef beslutat följande:

• att den verksamhet som har behörighet till en lokal eller del av lokal förlorar behörigheten i samband med att verksamheten frånträder ytan
  • att enskilda lokaler ska låsas i samband med att nyttjande verksamhet flyttar ut
  • att endast Med-service, fastighetsägaren och säkerhetspersonal ska ha tillträde till tomma lokaler
  • att del av lokal med tillhörande hurtsar och skåp i möjligaste mån ska låsas i samband med att nyttjande verksamhet flyttar ut

Beslutet gäller from 1 maj 2024.

Information om uppsägning/ansökan om lokaler

Om du har verksamhetsyta tilldelad på Medicinska fakulteten och vill ändra ditt lokalbestånd, t.ex. säga upp eller ansöka om ytterligare lokal, har du möjlighet att ansöka om detta. Mer information om hur du går tillväga för att ansöka eller säga upp lokaler finns på Intramed.

Om du har frågor kring ovanstående kontakta:

Andreas Svensson, processledare fastighet och säkerhet, Med-service andreas [dot] svensson [dot] 3211 [at] med [dot] lu [dot] se (andreas[dot]svensson[dot]3211[at]med[dot]lu[dot]se)