Utlysning: Nytt universitetssamarbete med Sydkorea med fokus på ledarskap och innovation

Åtta universitet i Sverige och Sydkorea har inlett ett nytt samarbete med fokus på unga forskare, ledarskapsutbildning och innovationer.

Det nya samarbetsprojektet Sweden Korea Education, Research and Innovation Collaboration (SKERIC) mellan fem svenska och tre sydkoreanska lärosäten riktas mot tre målgrupper: unga forskare, framtidens akademiska ledare och forskningsbaserade företag i startgroparna. Projektet syftar också till att förbereda för Sydkoreas inträde i Horizon Europe.

För gruppen unga forskare ska samarbetet bestå av forskning om olika samhälls­utmaningar i mindre, tvärvetenskapliga grupper. Den andra delen av programmet riktar sig till redan etablerade forskare som förväntas vara i ledande positioner om fem till tio år, och som via SKERIC ska få möjlighet att utveckla sina kunskaper i ledarskap och internationalisering. Det tredje spåret vänder sig till personer som är i färd med att omsätta sina forskningsresultat i ett före­tag. De ska genom samarbetet få möjlighet att träffa investerare, forskningsinstitut och opinionsbildare inom forskning och innovation. Ett särskilt fokus ligger också på att skapa internationella nätverk.

SKERIC genomför nu två utlysningar:

Future Laureates Societal Challenges Programme
Förlängd utlysningstid – sista ansökningsdatum 28 april 2024.

Detta karriärutvecklingsprogram bjuder in doktorander och forskare som disputerat 2020 eller senare att ansöka för att ingå i en dynamisk tvärvetenskaplig grupp av forskare tidigt i karriären, som arbetar tillsammans för att diskutera och adressera komplexa samhällsutmaningar. De fem tvärvetenskapliga temagrupperna är 1) Climate change and green transformation; 2) Precision health; 3) Innovative energy solutions; 4) Dynamic, secure, and sustainable society och 5) Artificial intelligence.

Science Diplomacy Academy
Sista ansökningsdatum var den 23 april 2024.

Detta akademiska ledarskapsprogram är inriktat på nästa generations akademiska ledare i Sverige och Sydkorea. Programmet kommer att ge de utvalda forskarna kunskap, verktyg och ett nätverk för att vara goda akademiska ledare ett dynamiskt och globalt samhälle. Ämnen som programmet kommer att omfatta är interkulturell kompetens, nätverkande, akademisk frihet, riskbedömningar i internationella samarbeten, vetenskapskommunikation och diplomati.

Länk till båda ansökningarna: Asien | Medarbetarwebben (lu.se)