Seminarium om frysförvaring & nyheter i biobankslagen

Fryskfack med is och en glassförpackning. Foto.
Den 9 april arrangeras ett Zoom-möte om Region Skånes biobank och deras tjänster inom frysförvaring. Även nyttig information om den nya biobankslagen och regler presenteras.

Används allt material du har i frysen aktivt i din forskning? Om inte, så ska det klassas som biobanksmaterial och istället förvaras i Region Skånes Biobank. Den 9 april arrangeras ett digitalt seminarium om frysförvaring och nyheter i den nya biobankslagen.

Det råder brist på frysar och utrymme för nya frysar i fakultetens lokaler.

Roger Lindskog är sakkunnig på Med-service och insatt i problematiken vad gäller frysförvaring i Lund. Han säger att en stor del av det material som idag förvaras i våra -80-frysar borde därför istället troligen klassas som biobanksmaterial.

– Därför är det viktigt att reda ut vem som är huvudman för proverna; Lunds universitet eller Region Skåne, om det är gallrat och om det ska sparas.

Mer plats för frysar
Roger Lindskog ingår i den så kallade ”Frysgruppen” som leds av Eva Ekvall Hansson, ordföranden i Med-service styrelse, och består av forskare och servicepersonal från BMC i Lund och CRC i Malmö. De har i uppdrag att frigöra utrymme till frysförvaring, både vad gäller att få in nytt material i befintliga frysar och att detta sköts på ett rättvist och strukturerat sätt samt att få plats med fler frysar i våra lokaler.

Vem ansvarar för vad
Med-service står för grundutbudet av viss utrustning såsom drift och larm. Däremot är det upp till forskargrupperna att ha koll på sitt material och det regelverk som styr hanteringen. En annan uppgift för forskargrupperna är att fördela platsen i de gemensamma frysarna på våningsplanen i labbhusen på ett rättvist sätt, säger Roger Lindskog.

För att underlätta samarbetet mellan grupper som delar frysar pågår nu också både arbete med att specificera vilken utrustning som är basutrusning och vad som är tillval. Dessutom är det på gång en ny upphandling av ramavtal för frysar.

Ny biobankslag
Den 1 juli 2023 började en ny biobankslag att gälla. Hur den påverkar fakultetens verksamhet utreds just nu av fakultetens biosäkerhetskommitté. På mötet den 9 april kommer detta att diskuteras.

Vad är det värsta som kan hända om något går snett på grund av att man inte känner till de nya reglerna?
Det är en bra fråga att ta upp på mötet och som även utreds av biosäkerhetskommittén, säger Roger Lindskog.

Anmäl dig här

Behov av frysförvaring? Det här kan Region Skånes Biobank hjälpa dig med!

Den 9 april Klockan 10-11, på Zoom (länk skickas till din e-post)

Information och anmälan till seminariet