Prefekten – en kugge i maskineriet

Tomas står med sin stora bruna hund i famnen framför en trappa hemma hos sig.
Tomas Deierborg, professor och hjärnforskare berättar att han tidigare varit en kattmänniska, men är numera stolt husse till hunden Malte. Foto: Privat

Tomas Deierborg är prefekt vid Institutionen för experimentell medicinsk vetenskap.
– Som prefekt kan du göra skillnad och det är det som driver mig i mitt ledarskap. Vi kan alltid bli bättre och ha roligare.

Hur gör du som prefekt för att medarbetare ska trivas?

– På institutionen anordnar vi olika sammankomster där medarbetare kan träffas socialt och professionellt. Bland annat retreat, glögg- och jordgubbsfest för anställda med fokus på att umgås, och regelbundna frukostmöten för forskargruppsledare för att lära känna varandra och dela med oss av vår forskning.

Varför är ditt arbete som prefekt viktigt?

– Att allt arbete på institutionen fungerar är viktigt, och i ärlighetens namn är jag bara en kugge i maskineriet. Formellt handlar mitt uppdrag främst om att upprätthålla en effektiv handläggning internt, som till exempel med delegering, signering av tjänster, anslag, avtal med mera. Här har jag stort stöd av både ledningsgrupp och kansli.

– En annan del av uppdraget, som jag tycker är allra roligast, handlar om ledarskapet. Där är mitt mål att hjälpa alla mina medarbetare att trivas och kunna prestera på topp.

Vad är det bästa med att vara prefekt?

– Människorna! Att träffa mina medarbetare på institutionen och alla andra kollegor på fakulteten. Vilken skara av intressanta och berikande individer. Att möta alla dessa fantastiska människor är en stor och viktig del av mitt livslånga lärande, och gör att jag själv utvecklas som människa och blir en mer lyhörd och kommunikativ ledare.

Vad gör en prefekt?

Prefekten utses av fakultetens dekan. Han eller hon är högsta ansvarig chef för institutionen, ansvarig för institutionens ledning, och utvecklar och driver verksamheten mot fastställda mål.

Prefekten ansvarar för ekonomin och är chef för alla anställda vid institutionen med ansvar bland annat för att utvecklingssamtal genomförs minst en gång per år. I uppdraget ingår dessutom ett övergripande ansvar för institutionens arbetsmiljö, både den fysiska (säkerhetsfrågor) och den psykosociala, och med detta ett ansvar för att institutionen följer Lunds universitets riktlinjer, lagar, förordningar och avtal med mera.

Uppdraget innebär alltså ett helhetsansvar för institutionen och prefekten är dessutom en betydande arbetsgivarrepresentant.