Crafoords vetenskapsluncher: Daniel Lindqvist om precisionsbehandlingar mot depression

Välkommen till en föreläsning med docent Daniel Lindqvist som berättar om sina studier där han testar nya behandlingar mot depression som påverkar dopamin och inflammation.

Depression är en folksjukdom där nuvarande behandlingsmöjligheter ofta är otillräckliga. Depression innefattar flertalet olika symptom vilka i sin tur kan vara kopplade till olika nervkretsbanor i hjärnan.

Att inte kunna känna glädje, eller att inte känna motivation att utföra saker som tidigare varit lustfyllt, benämns anhedoni och är ett utmärkande symptom vid vissa typer av depression. I hjärnan finns det distinkta nervkretsbanor som är förknippade med belöningssystemet och när dessa sätts ur spel kan det leda till anhedoni.

Skräddarsy behandlingar

Ökad inflammation och minskad aktivitet av signalsubstansen dopamin har en viktig roll i dessa nervkretsbanor. Docenten Daniel Lindqvist berättar om sina studier där han testar nya behandlingar mot depression som påverkar dopamin och inflammation. Målsättningen med studierna är att man i framtiden ska kunna erbjuda deprimerade patienter mer skräddarsydda behandlingar utifrån de symptom de har, såsom anhedoni, samt biologiska markörer.

Välkomna till en föreläsning inom ramen för Crafoords vetenskapsluncher med Daniel Lindqvist, docent vid Psykiatri, Institutionen för kliniska vetenskaper, Lund.

Om evenemanget

Tid: 29 november, 12:00-12:45

Plats: Lunds stadsbibliotek, S:t Petri Kyrkogata 6, Lund

Ingen registrering krävs.

Kontakt: noomi [dot] egan [at] fsi [dot] lu [dot] se (noomi[dot]egan[at]fsi[dot]lu[dot]se)

Spara evenemanget till din kalender

Crafoords vetenskapsluncher är en serie föreläsningar som lyfter fram forskning som har fått anslag från Crafoordska stiftelsen och är ett samarbete mellan Lunds universitet, Crafoordska stiftelsen och Lunds stadsbibliotek.

Föreläsningen inleds med en presentation av Crafoordska stiftelsen och avslutas med en kort frågestund där publiken ges möjlighet att ställa frågor.