Webbinarier om öppen vetenskap (Open Science Webinars)

Välkommen till en serie webbinarier om publicering och hantering av forskningsdata utifrån perspektivet öppen vetenskap.

Om publicera open access

Finansiärernas krav och publiceringsavtal

Olika forskningsfinansiärer ställer olika krav gällande open access publicering. I detta webbinarium kommer vi att titta på några exempel och presentera Lunds universitets open access (OA)-policy.  Vi kommer också att ge en överblick över Lunds universitets publiceringsavtal med en rad stora förlag, till exempel  Elsevier, Springer Nature och Wiley.

Vilken Creative Commons-licens ska jag välja?

En av fördelarna med att publicera open access är att författaren kan behålla sina rättigheter istället för att överföra upphovsrätten till förlaget. Vid open access-publicering används Creative Commons-licenserna för att underlätta delning och återanvändning.

Du får en introduktion till Creative Commons-licenserna med fokus på hur de används i publicering: Vad innebär de olika licenserna, och vilken licens ska jag välja om jag har en valmöjlighet?

Datum & anmälan

Seminarierna ges på engelska. Datum och anmälningsformulär på engelska Intramed: Open Science Webinars

Om öppen forskningsdata

Syftet med webinarierna är att ge en kortare orientering till de olika faserna i hantering av forskningsdata med det särskilda fokuset på att tillgängliggöra forskningsdata öppet.

The FAIR Principles: What’s in it for me as a researcher?

Publish your research data: Ways to describe and publish research data

Datum & anmälan

Aprile Clark
Kontaktperson