Hur känns det?
– Det känns fantastiskt att kollegorna ger mig detta förtroende! Den övervägande känslan är stolthet och tillförsikt, men visst funderar jag lite på om jag helt kan leva upp till förväntningarna som verksamheten med rätta kan ha på prefekten. Det stöd som jag upplevt fram till utnämningen gör ändå att jag vågar ta detta steg på oprövad mark!
Vad är det som lockar med uppdraget?
– Att få höja blicken lite och arbeta för en hel institutions bästa, istället för ett enskilt forskningsområde eller utbildning. Jag finner genuin glädje i att facilitera för andra att göra sitt bästa inom forskning, utbildning och tredje uppgiften, så det ska bli riktigt kul att göra detta för er alla på IKVL!
Vad har du för förväntningar på uppdraget?
– Jag förväntar mig ett varierat jobb där jag behöver sätta mig in i allt från arbetsrättsliga frågor och arbetsmiljö till forsknings- och utbildningsfrågor. En av anledningarna till att jag tackade ja till uppdraget är att IKVL har ett mycket välfungerande kansli som jag ser fram emot att lösa både rutinärenden och kniviga frågor tillsammans med. Jag ser också mycket fram emot att interagera med IKVL:s styrelse, ledningsgrupp samt avdelnings- och sektionschefer, eftersom jag ser det kollegiala styret som centralt för en välfungerande institution. Det kollegiala arbetssättet är också ett naturligt sätt att få inblick i all forsknings- och utbildningsverksamhet inom institutionen vilket kommer att vara viktigt för att ge hela verksamheten det stöd som behövs.
Har du redan nu identifierat några brännande frågor som du vill arbeta med som prefekt?
– Inom många ämnen står vi inför generationsskiften som sammanfaller med en ganska pressad ekonomi för fakulteten vilket gör tjänstetillsättningar till en utmaning. Vi kommer därför att behöva vara proaktiva och kreativa i samband med fakultetens tjänstedialoger, så vi försäkrar oss om bredd och spets inom institutionen även fortsättningsvis. I detta kommer dialogen mer er som företräder ämnena vara centralt. I denna process ska också jämställdhetsaspekter vara integrerade eftersom vi fortfarande har svårt att rekrytera, behålla och utveckla kompetens så att vi får en jämn könsfördelning inom lärarkåren.