Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Nya ramar och rutiner för hyra av lokaler

Från och med 1 december gäller nya ramar och rutiner för hyra av lokaler på Medicinska fakulteten.

I samband med översynen och arbetet med fakultetens tomma lokaler har det blivit tydligt att det behövs tydligare ramar och rutiner för hyra av lokaler. Vicedekan Karin Jirström förklarar:

– För att värna arbetsmiljön för våra anställda och samtidigt bättre följa de riktlinjer som finns framtagna för Lunds universitet som helhet, så har vi nu fastställt minsta antal kvadratmeter som vi kan ha per skrivbord och person.

De nya miniminivåerna är 3 kvm per skrivbord/person i rum som ligger i anslutning till laborativa lokaler där det sitter max 2 personer, samt 4,5 kvm per skrivbord/person i rum där det sitter fler än 2 personer. Dessa miniminivåer per skrivbord får inte understigas.

Nya regler för uppsägningar och ändringar

– Dessutom gör vi en ändring så att förändringar av lokalytan, det vill säga uppsägningar, tillägg till befintlig yta och ändring av finansiering eller kostnadsställe för lokalerna, bara kan göras vid tertialskiften, berättar Karin.

Detta kommer att betyda att ansökan om förändring av tilldelade ytor som ska gälla fr.o.m. tertial 1 ska vara inkommen senast den 1:e november året innan, fr.o.m. tertial 2 ska vara inkommen senast den 1:e mars samma år, samt fr.o.m. tertial 3 ska vara inkommen senast den 1:e juli samma år. I beslutet ingår att uppsägningsbara ytor kommer att utgöras av hela den tilldelade lokalytan eller av sammanhängande ytor som kan utnyttjas av andra användare.

–  För att avlasta prefekterna kommer det framöver att vara de administrativa cheferna som blir ansvariga för att fylla i och skriva på ansökningar om lokalförändringar på institutionerna. För övriga verksamheter behåller vi dagens arbetsgång.

Har du frågor om lokaler?

Kontakta din institutions administrativa chef eller prefekt. 

För personal utanför institutionerna kontakta din enhetschef.