Neuroscience Day-föreläsaren 2024: De tidigare förbisedda mikroglia öppnar dörrar för nya behandlingar

Porträtt kvinna. Foto.
Anne Schäfer är årets Segerfalksföreläsare.

Årets Segerfalkföreläsning på fakultetens Neuroscience Day den 7 maj hålls av den framstående neuroforskaren Anne Schäfer.

Neurovetenskap, studiet av vår hjärna och vårt nervsystem, är ett område som gömmer nycklar till förståelsen av mänskligt liv och medvetande. Årets Segerfalkföreläsning på fakultetens Neuroscience Day (7 maj) hålls av neuroforskaren Anne Schäfer, (Mount Sinai, New York/ Max Planck Institute for Biology of Ageing, Köln).

Anne Schäfers föreläsning "The operational principles of neuron-microglia circuits" kommer att fördjupa sig i de tidigare förbisedda mikroglia, hjärnans immunceller.

Cellerna är inte bara "sopgubbar", som man tidigare trott. Idag vet man att de producerar molekyler som påverkar neuronfunktionen. Anne Schäfers forskning handlar om att reda ut de komplexa interaktionerna mellan mikroglia och nervceller och detta ger oss ny förståelse om hjärnan.

Mikroskopbild.
Mikroglia (grön) övervakar friska nervceller (röd=nervcellskärna) i mus.

Vid föreläsningen kommer Anne Schäfer att dela insikter om mikroglias kritiska funktioner.
Dessa celler upprätthåller hjärnans hälsa, tar bort odugliga neuroner och kontrollerar nervcellernas aktivitet.
Förhållandet mellan nervceller och mikroglia kan liknas vid ett symbiotiskt partnerskap, där de båda är beroende av varandra för att överleva.
– Upptäckten att mikroglia aktivt modulerar nervcellernas aktivitet ökar dramatsikt vår förståelse av hjärnan, förklarar Anne Schäfer.

Forskningsområdet epigenetik, som undersöker hur miljöfaktorer påverkar genernas funktion, spelar en central roll i denna forskning.

Mikroglias anpassningsförmåga genom epigenetiska förändringar visar på hjärnans anmärkningsvärda förmåga att anpassa sig, och detta kan i grunden komma att förändra  vårt förhållningssätt till olika sjukdomar.

– De potentiella implikationerna av denna forskning för behandling av neurologiska tillstånd är mycket stora, från Alzheimers till långtidscovid. Att förstå mikroglias funktion öppnar dörrar till nya behandlingar och interventioner, förklarar Anne Schäfer.

Kom och lyssna på denna och andra inspirerande föreläsningar

Mikroglias anpassningsförmåga ... kan i grunden komma att förändra  vårt förhållningssätt till olika sjukdomar