Elektronisk labbdagbok (ELN) – Ta hjälp av Labguru

En elektronisk labbdagbok (ELN) hjälper dig att arbeta mer strukturerat och effektivt både under och efter ett forskningsprojekt. En elektronisk labbdagbok underlättar även kollaborativt arbete i och utanför labbet genom att ni har allt på ett ställe: protokoll, material, resultat och idéer.

Fördelar med elektronisk labbdagbok

• Lättare att samarbeta inom och utanför forskargruppen på ett säkert sätt
  • Lättare att samla protokoll, material och resultat på ett ställe
  • Ger överblick över all data
  • Underlättar ert arbetsflöde
  • Hjälper till att dokumentera data enligt de lagar och riktlinjer som finns

Labguru, en elektronisk labbdagbok

Labguru är ett etablerat verktyg för att lagra och hantera laboratorieexperiment digitalt. I Labguru kan du effektivt och säkert planera experiment, övervaka framsteg, dela resultat och kommentarer, hantera inventarier samt organisera relaterade dokument och data.

Så här skaffar du Labguru

Kontakta Bibliotek & IKT vid Medicinska fakulteten för att aktivera en Labguru-licens och få tillgång till ett inloggningkonto. Kontakta vårt forskarstöd via Bibliotek & IKT:s kontaktformulär.

Kontakta Bibliotek & IKT på Medicinska fakulteten när du behöver lägga till Lubguru-användare. Skicka ditt ärende till oss via via Bibliotek & IKT:s kontaktformulär.

1. Kontrollera att forskargruppens Labguru-licens är aktiverad.
  2. Om du trots det har problem med att logga in, kan du behöva byta ditt Lucat-lösenord.
  3. Byt ditt Lucat-lösenord i Passport – Lunds universitets webbplats. Logga in med ditt Lucat-ID.

Användarsupport

Kontakta Biodata för användarsupport via support [at] biodata [dot] com (support[at]biodata[dot]com) Du kan även chatta med Biodata Support när du är inloggad i Labguru.

Frågor om licens eller ditt konto?

Kontakta Bibliotek & IKT på Medicinska fakulteten för licensadministration och kontosupport via Bibliotek & IKT:s kontaktformulär.

Det finns en kostnadsfri utbildningsmodul för användare i Labguru, Labguru Academy. Medicinska fakulteten erbjuder i dagsläget ingen utbildning i egen regi, utan vi hänvisar till resurserna i Labbguru.

Biodata ger också webinar med regelbundna intervall.

Medicinska fakulteten erbjuder Labguru till forskare såväl på Medicinska fakulteten som på andra fakulteter vid Lund universitet. Tjänsten är avgiftsbelagd med en administrationskostnad.

Du som är forskargruppsledare/PI är ägare till forskargruppens Labguru och ansvarar för finansiering av tjänsten.

Medicinska fakulteten erbjuder Labguru som ELN till alla forskare vid Lunds universitet. Medicinska fakulteten står som systemägare och förvaltare. Bibliotek & IKT ansvarar för licensadministration, användarkonto och tillgänglighet. Labguru levereras och utvecklas av företaget Biodata Inc.

Säker lagring av din data på server vid Lunds universitet

All data lagras på säkra filservrar på Lunds universitet. Labguru levereras av företaget Biodata Inc, men för att följa Dataskyddsförordningen (GDPR) hanterar Bibliotek & IKT alla Labguru-konton manuellt i stället för att gå via Biodata Inc.

Bibliotek & IKT:s forskarstöd

Ställ en fråga eller boka individuellt möte via Bibliotek & IKT:s kontaktformulär.