Forskningens dag 2024

Ansökningstiden har nu passerat. För frågor kring Forskningens dag kan ni kontakta Ella Berg, ella.berg@med.lu.se

Nedan kan du ta del av hur du lämnar in ett förslag på tema inför Forskningens dag 2024.

Arrangemanget är ett ypperligt tillfälle för oss (Medicinska fakulteten och Region Skåne) att visa upp vår forskning för allmänheten och det är ett viktigt forum för att förverkliga samverkansuppgiften.

Så här anmäler du ett ämnesförslag till Forskningens dag

Om ni är intresserade av att arrangera Forskningens dag eller har ett förslag på tema, vänligen kontakta ella [dot] berg [at] med [dot] lu [dot] se (ella[dot]berg[at]med[dot]lu[dot]se), senast den 15 januari 2024.

Intresseanmälan eller förslag på tema kan skickas in av anställd vid Medicinska fakulteten eller Region Skåne med anknytning till fakulteten.

I bedömningen av intresseanmälan kommer dessa faktorer att vara viktiga:

• Om temat kan locka en bred och intresserad publik
  • Förmågan att populärvetenskapligt presentera ämnet
  • Om temat är ett starkt forskningsområde vid fakulteten och inom Region Skåne
  • Om det finns vetenskapligt ansvariga* för temat

Om du skickar in ett förslag på tema kan du bli kontaktad med klargörande frågor innan beslut fattas.

Beslut om tema fattas under januari månad av dekanus i samråd med kommunikationsavdelningen vid fakulteten och Region Skånes forskningschef.

*Vetenskapligt ansvariga

Vi rekommenderar att man är två vetenskapligt ansvariga som ansvarar för att det vetenskapliga innehållet är representativt för vår forskning inom temat. De vetenskapligt ansvariga kommer behöva medverka i 2-3 planeringsmöten med projektgruppen för evenemanget.

De forskare/talare som medverkar måste vara beredda på att avsätta tid, både till själva Forskningens dag (två dagar) samt intervjuer och för repetitioner i förväg. Forskare förväntas också delta i en anpassad version av Forskningens dag som hålls för hälso- och sjukvårdspolitiker i Södra sjukvårdsnämnden.

Fakta om Forskningens dag

Programmet på Forskningens dag är cirka två timmar, exklusive paus och prisutdelningar. Programmet brukar bestå av föreläsningar, filmer, samtal och stationer.

Allt direktsänds och eftersändningen ligger kvar i flera år. Titta gärna på tidigare arrangemang genom att följa länkarna på denna sida. Programmet visas ofta i Kunskapskanalen året efter.

I anslutning till Forskningens dag ges den populärvetenskapliga tidskriften Vetenskap & Hälsa ut, till vilken alla deltagande forskare intervjuas.

Ella Berg
Projektledare evenemang
ella [dot] berg [at] med [dot] lu [dot] se (ella[dot]berg[at]med[dot]lu[dot]se)

Johanna Erlandson
Kommunikationschef
johanna [dot] erlandson [at] med [dot] lu [dot] se (johanna[dot]erlandson[at]med[dot]lu[dot]se)

Tidigare teman och arrangörer

Länkarna leder till webbplatsen Vetenskap & Hälsa om inget annat anges. Inom parantes namnen på ansvariga forskare.

2023 Människan i rörelse – om fysisk aktivitet och hälsa (fakultetens externa webbplats) (Eva Ekvall Hansson, Martina Svensson och Ola Hansson)

2022 När världen blir viral – om virus och pandemier (Joakim Esbjörnsson-Klemendz, Marianne Jansson och Patrik Medstrand)

2021 Hajp eller hjälp? – Vad kan AI göra för vår hälsa? (Sonja Aits, Johan Nilsson och Sophia Zackrisson)

2020 Genvägar till ett bättre liv (YouTube) - (Karin Broberg och Hindrik Mulder)