Hantera dina referenser med Endnote

Endnote används för att samla in och organisera referenser för att sedan formatera en referenslista i ditt manuskript. Lunds universitet har en campuslicens på Endnote som gör det möjligt för medarbetare att installera programmet utan kostnad.

Fördelar med att använda Endnote

Med hjälp av Endnote kan du

• samla referenser till artiklar, böcker, webbsidor med mera i ditt Endnote-bibliotek
  • organisera referenser, figurer, pdf:er och andra dokument
  • skapa korrekta referenser enligt olika referensstilar i Microsoft word.

Endnote erbjuder också generöst med lagringsutrymme till skillnad från många fritt tillgängliga referenshanteringsprogram.

Kom igång med Endnote

Ett Endnote-bibliotek består av två filer – .DATA och .ENL – dessa måste alltid sparas och förvaras på samma ställe, exempelvis i en mapp eller på skrivbordet.

Skapa endast ett bibliotek, organisera därefter dina referenser i olika grupper för att snabbt orientera dig i din referenssamling.

Installation av Endnote på din dator

Installera Endnote lokalt på din dator och inte i molntjänster som Box, OneDrive eller Icloud. Kontakta Med IT för att få hjälp med installation via servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se).

Endnote är en mjukvara från företaget Clarivate Analytics och finns tillgängligt för både Windows och Mac.

Användarsupport – boka handledning eller ställ en fråga

Bibliotek & IKT:s forskarstöd ger användarsupport i Endnote. Du kan kontakta oss för handledning, introduktion av programmet och för att få hjälp med ett specifikt problem via Bibliotek & IKT:s forskarstöd (webbformulär)

Bibliotekarier vid Lunds universitet har tagit fram kortare instruktionsvideor för dig som vill lära dig grunderna i Endnote.

EndNote 20 Introduktionskurs i Canvas – Lunds universitets webbplats

Bibliotek & IKT:s forskarstöd

Ställ en fråga eller boka individuellt möte via Bibliotek & IKT:s kontaktformulär.