Om förändringar i forskningens förutsättningar

Man går på en väg. Foto.

Seminarieserien Framtidens naturvetenskap, som ges av Naturvetenskapliga fakulteten, bjuder in till ett seminarium om forskningens framtida förutsättningar inom medicin och naturvetenskap.

Den elfte april ges seminariet Framtidens naturvetenskap: Om förändringar i forskningens förutsättningar. Föreläsare är Carl Björvang, som disputerade i Uppsala 2022 med avhandlingen Cracks in the Ivory Tower - Antibiotics Research and the Changes in Academia 1980-2015. Avhandlingen belyser och diskuterar de förändringar som relativt snabbt skett i förutsättningar för forskning vid universiteten i Lund och Uppsala.

Studien fokuserar på forskning kring antibiotika men speglar brett förutsättningar och möjligheter inom naturvetenskap och medicin. Avhandlingen ger både ett historiskt perspektiv och ett underlag till forskares planering av framtida verksamhet.

(PDF, öppnas i ny flik)

Carl Björvang är idag analytiker vid TLV (The Dental and Pharmaceutical Benefits Agency).

Seminariet hålls på engelska.

Info & registrering

Datum och tid: tisdagen den 11 april klockan 11.30-12.30