NMT-dagarna inspirerade gymnasieelever inför utbildningsval

Föreläsning med föreläsare, publik och storskärm. Foto.
Emelie Rietz Liljedah föreläste om tatueringar och cancer. Foto: Katrin Ståhl.

Finns det ett samband mellan tatueringar och cancer? Hur förhindrar vi nästa pandemi? Bör vi höja volymen? Under förra veckan bjöd Medicinska fakulteten gymnasieelever på djupdykningar in i forskning om medicin och hälsa, i syfte att locka till vidare studier.

NMT-dagarna (Naturvetenskap, Medicin, Teknik) bjöd på föreläsningar för gymnasieelever i syfte att tända deras nyfikenhet för de olika ämnesområdena. Ungefär 16 000 platser till årets cirka 300 populärvetenskapliga föreläsningar hade bokats av av 255 lärare åt intresserade gymnasieelever från Skåne, Kalmar, Växjö, Falkenberg, Ronneby, Lidköping, Jönköping, och Göteborg.

Sedan 1998 anordnas NMT-dagarna av Naturvetenskapliga fakulteten, Medicinska fakulteten och Lunds Tekniska Högskola vid Lunds universitet. Under en vecka i mars varje år bjuds gymnasieelever och lärare till ett smörgåsbord av  populärvetenskapliga föreläsningar och demonstrationer. Syftet är att ge en bild av aktuell forskning inom naturvetenskap, medicin och teknik, och att väcka elevernas nyfikenhet och intresse inför val av utbildningsväg vid universitetet. Föreläsningarna som ges kan handla om alltifrån mörk materia, stamceller och kärlekens kemi till hur wifi egentligen fungerar.

Med anledning av pågående Forum Medicum-bygge råder brist på salar vid Medicinska fakulteten, vilket inneburit att vi inte kunnat erbjuda lika många föreläsningar som  andra år.

Till hösten kickar planeringen för NMT 2024 igång och forskare och lärare som är intresserade av populärvetenskap kommer kunna ges tillfälle att att berätta om sin forskning.

Kontakta Katrin Ståhl på Kommunikationsavdelningen

katrin [dot] stahl [at] med [dot] lu [dot] se (katrin[dot]stahl[at]med[dot]lu[dot]se)

I år bjöd vår fakultet på: