Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Angående incident på läkarprogrammets termin 9

Klipp från digital media SR och Omni på nyheten om läkarprogrammet. Kollage.

I fredags inträffade en incident på läkarprogrammets termin 9 som har fått uppmärksamhet i media. Nedan återger vi det brev som gått ut till samtliga läkarstudenter via Canvas och som sammanfattar incidenten och fakultetens hållning till det inträffade.

Incident med oacceptabelt förhållningssätt på T9

I fredags (6/11) inträffade en incident på termin 9 som har lyfts i olika medier. Under ett undervisningsmoment om ”migrationsrelaterad stress och tortyr” fick studenter via mentimeter anonymt bland annat komma med förslag till frågan ”Hur kan du som läkare hjälpa patienten?”. Det rörde sig om en fiktiv patient med ursprung i annat land som där varit utsatt för tortyr och nu led av PTSD. Det dök upp några kommentarer som gjort oss bedrövade, däribland ett förslag ”Ge henne mer PTSD” som indikerar ett förkastligt förhållningssätt och går emot en av de centrala etiska principerna inom medicin - att aldrig skada.

Vi vill starkt betona att ett förhållningssätt som resulterar i sådana kommentarer inte är förenligt med målen för läkarexamen och att det för oss verkligen är dystert att läkarstudenter som nått T9 beter sig på detta sätt. Många personer har reagerat starkt på händelsen vilket vi ser som mycket positivt – det är viktigt att markera mot oacceptabelt beteende. Vi hoppas att ni som formulerade kommentarerna i fredags tar detta tillfälle i akt att reflektera över ert förhållningssätt. Om ni behöver stöd kan ni vända er till våra studievägledare eller någon lärare på kursen.

Vi vill passa på att lyfta dessa mål som finns för läkarexamen:
för läkarexamen ska studenten

  • visa förmåga till självreflektion och empati samt till ett professionellt
    förhållningssätt,
  • visa förmåga till ett hälsofrämjande förhållningssätt med helhetssyn på patienten
    utifrån ett vetenskapligt synsätt och med särskilt beaktande av etiska principer och de
    mänskliga rättigheterna,

Dessa mål är centrala för läkaryrket och det är viktigt att ni som läkarstudenter tar dem på största allvar och arbetar med dem under hela er utbildning.

Vi vill veta om det händer något

Med anledning av incidenten har en artikel publicerats i Dagens Etc som beskriver inslag av rasism under läkarutbildningen. Lunds universitet har nolltolerans mot alla former av diskriminering och trakasserier. Vi vill betona att vi inom läkarprogrammet alltid vill veta om det händer något som berör diskriminering, trakasserier, dålig arbetsmiljö mm så att vi kan försöka åtgärda och förhindra att det händer igen. Som student kan du välja att ta kontakt med kursledning eller någon lärare du har förtroende för, studievägledare eller kursombud/Medicinska föreningen. Du avgör själv om du vill vara anonym men för att kunna åtgärda behöver vi oftast ha information om den konkreta händelsen. Anonyma och mer ospecifika kommentarer i en kursvärdering är svåra att utreda. De är oftast inte tillräckligt konkreta för oss att agera på. Så det är mycket angeläget att ni kontaktar oss i sådana här frågor.

Det är viktigt att vi lärare och studenter gör vårt bästa för en trivsam arbetsmiljö, att vi möter varandra och kommunicerar både digitalt och IRL med respekt samt att vi i slutändan tänker på patienterna. Varje patient ska bemötas empatiskt och respektfullt utifrån sina förutsättningar och bakgrund. Som läkare ska ni hjälpa varje patient till ett så gott liv som möjligt. Vi är mycket tacksamma för det engagemang för dessa frågor som vi möter hos så många av er!

Med vänliga hälsningar

Christer Larsson, Ordf Programnämnden för läkarutbildning

Sara Regnér, Programdirektör

Anders Rasmussen, Grundnivåansvarig

Björn Rosengren, Ordf läkarprogrammets examinationskommitté